Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Organizacje non-profit w świecie sztuki

Między komercyjnymi galeriami, muzeami i domami aukcyjnymi swoje miejsce zajmują organizacje non-profit na rzecz sztuki. Ale jaka jest ich rola we współczesnym świecie sztuki napędzanym zyskiem?

Chociaż każda organizacja non-profit na rzecz sztuki realizuje różne cele organizacyjne, ogólnie rzecz biorąc, każda z nich wypełnia luki pozostawione przez komercyjny i publiczny sektor popierający takie kwestie jak edukacja artystyczna, aktywizm artystyczny oraz promocja artystów.

Wiele organizacji non-profit, zaczynają jako przestrzenie wystawowe dla artystów, które z czasem przeradzają się w pełnoprawne organizacje artystyczne z gotowymi programami, obejmującymi ich profil. Inne są tworzone w celu rozwiązania problemów społecznych i zapewnienia edukacji oraz wsparcia dla dzieci z rodzin o niskich dochodach, w miejscach, gdzie edukacja artystyczna jest niedostępna. Artystyczne organizacje non-profit koncentrują się na społecznym zasięgu, jak i promowaniu artystów wschodzących, niereprezentowanych przez komercyjne galerie. Brak merkantylnej presji pozwala na o wiele większą wrażliwość wobec potrzeb środowiska artystycznego, a także społeczności ogółem. Jednym z najważniejszych czynników w obrębie działania organizacji non-profit jest to, że mają obowiązek i odpowiedzialność, aby zapewnić wgląd do nieosiągalnych, a jednocześnie nieoczywistych obszarów świata sztuki dla społeczności, w których działają.

Ale czy jest miejsce dla organizacji non-profit w coraz bardziej nastawionym na zysk świecie sztuki? Czy mogą one służyć zarówno sztuce, jak i dobru społecznemu? Te małe, ale zwinne organizacje odgrywają kluczową rolę w dyskursie sztuki współczesnej, dzięki zaawansowanym programom które oferują. Poprzez swoją elastyczność, krytyczność proponują działania inne niż te, które świadczą muzea.

Jedną z głównych ról w organizacji non-profit na rzecz sztuki, w szczególności, ale nie wyłącznie, jest zachęcenie ludzi do zwrócenia uwagi na dzieła sztuki i artystów, które mogłyby w przeciwnym razie zostać pominięte, ponieważ nie są one promowane i wspierane przez instytucje komercyjne. Jednakże istnieje ograniczona „pula” odbiorców, które są głównymi celami dla każdej organizacji artystycznej. Organizacje non-profit istnieją także w celu zapewnienia edukacji oraz zachęcenia poszukiwania i formowania swoich gustów i poczucia estetyki. Sensem ich działań jest poszerzanie tej puli osób, które będą chciały doświadczać sztuki i rozwijać się w tym kierunku. Organizacje te uświadamiają, że sztuka należy do wszystkich i pełni ważną funkcję społeczną: może uzdrawiać, wypowiadać to, co nie do wypowiedzenia, przekraczać granice w sposób, który słowa nie mogą. Aktywność organizacji non-profit daje umocnienie więzi w grupie, prowadzi do wzmocnienia społeczności, ale także burzy granice kulturowe.

Część tej kwestii obraca się wokół definicji sztuki i prowadzi do drażliwych dyskusji. Pomimo ogromu pracy i zaangażowania, w dalszym ciągu istnieje wyraźny podział, mimo że, potencjalną wartością organizacji artystycznych jest tworzenie połączeń pomiędzy amatorami i profesjonalistami, pomiędzy tworzeniem a konsumowaniem, pomiędzy producentami a odbiorcami. To właśnie powoduje, że organizacje te dają poczucie rozwoju, zarówno sztuki i społeczności.

Paulina Chełmicka
keyboard_arrow_up