Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
106

Wojciech KOSSAK (1856-1942), Fragment panoramy „Berezyna”, ok. 1896

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 168 547 - 213 493 EUR
olej, płótno dublowane; 144 x 218 cm;
sygn. l. d.: W. KOSSAK.

Historia tworzenia malarskich panoram sięga aż XVIII wieku, a już u schyłku XIX wieku cieszyły się ogromną popularnością. Tradycja ta początkowo kwitła na terenie Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Holandii. Jej recepcja na polskim gruncie została nacechowana silnym wydźwiękiem patriotycznym, gdzie pod pretekstem uznania dla zaborców podkreślano męstwo i odwagę polskich żołnierzy, w przypadku bitwy pod Berezyną służących pod sztandarem napoleońskim oraz pamiętnych zrywów narodowych.
Po ogromnym sukcesie Panoramy Racławickiej, upamiętniającej 100. rocznicę insurekcji kościuszkowskiej, a zaprezentowanej pierwszy raz w 1894 roku, Wojciech Kossak zapewnił sobie rozgłos i sławę wybitnego batalisty. Już we wrześniu 1894 roku zostało powołane konsorcjum, pod kierunkiem Juliana Fałata oraz Wojciecha Kossaka, którego celem było namalowanie kolejnej panoramy. Jako temat wybrana została przeprawa wojsk napoleońskich przez Berezynę, 28 listopada 1812 roku. Malarze stworzyli projekt kompozycyjny podzielony na cztery części: Mosty na Studziance, Wzgórze Stachowej,
Szarża szwoleżerów, palenie sztandarów na tle wsi Bryl oraz Cmentarz, biwak starej gwardii na tle w oddali Wesołowo i błota Berezyny. Wojciech Kossak był odpowiedzialny za bogate pole figuralne, natomiast Fałat podjął się malowania krajobrazu pokrytego tak rozumianym przez niego śniegiem. Do współpracy zaproszeni zostali Michał Wywiórski, Antoni Piotrowski, Kazimierz Pułaski i Jan Stanisławski. Prace nad dziełem trwały 16 miesięcy. Pierwszy etap miał miejsce w krakowskiej pracowni Wojciecha Kossaka, następny w berlińskiej, gdzie również odbyła się pierwsza prezentacja monumentalnej kompozycji dnia 1 kwietnia 1896 roku. Panorama osiągnęła ogromny sukces. Wystawiana była również w Warszawie, Kijowie i Moskwie, za każdym razem przyciągając tysiące osób. Niestety, tak jak w wielu innych przypadkach, z powodu osłabnięcia zainteresowania panoramami oraz zatargu między Julianem Fałatem i Wojciechem Kossakiem, dzieło zostało pocięte na części. Od 1907 roku Kossak podmalowywał i uzupełniał jego części, także zmieniając partie pejzażu tak, aby jak najbardziej wyeliminować fragmenty malowane przez Fałata. Powstałe w taki sposób oddzielne obrazy mógł już sprzedawać, jako w pełni jego dzieła.

(oprac. na podstawie: )
Aukcja
SILENT SELLING
gavel
Data
25 sierpnia 2023 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
168 547 - 213 493 EUR
Wyświetleń: 744 | Ulubione: 3
Aukcja

Rempex

SILENT SELLING
Data
25 sierpnia 2023 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Licytacja na żywo w tej aukcji odbywa się w zewnętrznym serwisie. Aby brać udział w licytacji ustaw limity na wybrane pozycje. Zostaną one przesłane do organizatora aukcji.
Opłata aukcyjna
20.00%
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up