serigrafia podmalowana, papier, 81,5 x 65,5 cm (w świetle sygnowany, datowany i opisany) p.g.: 2/20 PAWEŁ KOWALEWSKI 2008; opisany u dołu: MON CHERI BOLCHEVIQ 2005 ed. 2/20
Malarstwo Pawła Kowalewskiego łączy w wyjątkowy sposób wątki osobiste, społeczne i polityczne, jest antycypacją sztuki krytycznej lat 90’ XX w. W 1984 roku artysta namalował obraz „Mon Cheri Bolscheviq” przedstawiający sowieckiego żołnierza sił specjalnych o namiętnych, czerwonych ustach i beznamiętnych, zimnych oczach. Artysta w swojej pracy odniósł się do tekstu polskiego filozofa i historyka Mariana Zdziechowskiego, urodzonego w 1861 roku, który ze zdziwieniem komentował radość i zachwyt Paryżan nad rewolucją bolszewicką w latach 1917-20. W paryskich bistrach dosłownie wznoszono toasty na cześć „Mon Cheri Bolscheviq”. Charakterystyczne dla twórczości Pawła Kowalewskiego: obscenizm, antyestetyzm, żenada i autoironia na temat przewrotności duszy Bolszewii, mają swoje źródło w doświadczeniach stanu wojennego, który odcisnął silne piętno na pracach artysty. Działania legendarnej Gruppy w latach 80’ XX w., której Paweł Kowalewski był współzałożycielem, były solą w oku dla władz PRL-owskich.
Po upadku komunizmu krytyczna działalność Pawła Kowalewskiego, miała swoją kontynuację w postaci kolejnych prac, które były cynicznym komentarzem twórcy na najnowsze wydarzenia polityczno-społeczne. Na wernisażu głośnej i ważnej wystawy pt. „Warszawa – Moskwa 1900 - 2000” w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki, do udziału w której artysta został zaproszony przez Andę Rottenberg, Kowalewski rozdawał pocztówki z „Mon Cheri Bolscheviq 2005”. Rosjanie patrzyli na niego jak na szaleńca, ponieważ nieświadomy wręczył pocztówkę z Putinem Ministrowi Kultury i Sztuki Federacji Rosyjskiej.