Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

100 złotych 1830 - Serya D - UNIKAT - PIERWSZE NOTOWANIE

4
add Twoja notatka 
Opis pozycji
Stan zachowania: 4 help
Literatura: Miłczak A21a, Lucow 130 (R9)

Najrzadszy polski banknot jaki kiedykolwiek gościł na naszych aukcjach i bez wątpienia na platformie Onebid. 

Najwyższy nominał emisji z 1830 roku, pozycja znana z kilku notowań na aukcjach w Polsce, ale każdorazowo przedmiotem licytacji stanowił późniejszy wariant oznaczony serią zapisaną cyframi (24,39,35,22,34,36,25). Oferowana odmiana, to wczesna seria, gdzie serię banknotu określa litera alfabetu (Serya D). 

Archiwum Onebid uwzględniające archiwalne notowania WCN wykazuje sumarycznie odnotowanych 7 egzemplarzy na przestrzeni ostatnich 30 lat! Każdy z tych banknotów oznaczony był późniejszą serią zapisaną cyframi (Miłczak A21b). Oferowany banknot oznaczony literą alfabetu (Miłczak A21a) jest zatem pierwszym egzemplarzem na aukcjach publicznych! 

Podpisy Józefa Gabriela Lubowidzkiego (prezes Banku Polskiego) oraz Benedykta Wilhelma Niepokojczyckiego (dyrektora Banku Polskiego). 

Kolekcja Lucow odnotowuje wyłącznie jeden egzemplarz tej odmiany, a zatem na bazie dostępnych archiwów i publikacji możemy na dziś stwierdzić istnienie zaledwie dwóch sztuk! W Kolekcji Muzeum Czapskich w Krakowie znajduje się również banknot oznaczony serią zapisaną cyframi. Gdyby jednak uwzględnić kombinację podpisów, która według nas naturalnie stanowi o odmianie w zakresie banknotu, to oferowany egzemplarz jest JEDYNYM znanym wariantem oznaczonym literą alfabetu oraz podpisami Lubowidzki & Niepokoyczycki, bowiem ten znajdujący się w Kolekcji Lucow nosi kombinację podpisów Lubowidzki & Głuszyński. 

Opisując rzadkość nie można pominąć wskaźnika rzadkości w Kolekcji Lucow R9, który doskonale obrazuje ilość zachowanych egzemplarzy. Znamy zaledwie dwie sztuki, stąd założenie, że znanych jest mniej niż 3 jest w pełni poparte dostępnymi archiwami oraz publikacjami. 

Stan zachowania dla tej klasy banknotu można spokojnie określić jako ponadprzeciętny. Papier pomimo skaleczeń na dolnym brzegu oraz centralnego przetarcia od składania w centralnej części banknotu, nadal zachowuje dużo świeżości. W tym miejscu należy podkreślić, że druk dokonano na papierze niezwykle cienkim, stąd nawet krótki obieg prowadził do rozdarć i przetarć. Egzemplarz stanowiący przedmiot licytacji posiada duże fragmenty powierzchni banknotu, które nie zostały istotnie dotknięte obiegiem, a jedynie wielokrotne pionowe złożenie spowodowało największe zużycie papieru. Zdjęcie w świetle przechodzącym doskonale obrazuje dobry stan papieru jak na walor tej klasy. 

Największy atutem oferowanego banknotu oprócz odmiany jest absolutnie naturalny stan zachowania, bez najdrobniejszych śladów konserwacji, nawet starego typu. Żadnych podlepek, tudzież podklejeń oraz brak śladów kontaktu z wilgocią. Barwa papieru wykazuje naturalne przebarwienie w kierunku odcieni kremowych, sam druk przyjemnie kontrastuje. Uważnie obserwując banknot możemy dostrzec dobrze zachowane suche stemple Banku Polskiego pomiędzy podpisami, co dobitnie świadczy o dużej świeżości oferowanego banknotu. 

Tak rzadkiego banknotu rynek aukcyjny nie odnotował naszym zdaniem od słynnej V Aukcji WCN. Walor muzealnej klasy, znany raptem z dwóch egzemplarzy, które uchowały się po dziś dzień, zaś uwzględniając kombinację podpisów Dyrektora i Prezesa Banku Polskiego, możemy śmiało określić go mianem unikatu! Pozycja, która naturalnie brakuje w każdej znanej nam zaawansowanej kolekcji polskiego pieniądza papierowego, a także w wielu muzealnych zbiorach. Uwzględniając atrakcyjny, naturalny stan zachowania nie mamy wątpliwości, że banknot ten wywoła niemałe poruszenie w środowisku, a na sali aukcyjnej będzie walczyć o rekordowe notowanie! 


W 1815 roku powstało Królestwo Polskie złączone unią personalną z Imperium Rosyjskim. Odrębność państwowa została zniesiona po upadku powstania listopadowego. Zachowano jedynie odrębność administracyjną. Po powstaniu styczniowym również ona uległa likwidacji.

Pomysł wprowadzenia w Królestwie Polskim pieniądza papierowego pojawił się w 1821 roku. W ten sposób chciano spłacić długi rządów Księstwa Warszawskiego, które musiała uregulować Centralna Komisja Likwidacyjna. 15 kwietnia 1823 roku car Aleksander I wydał dekret na mocy którego ustanowił bilety kasowe w złotych polskich.

Nominały: 5, 10, 50 i 100 złotych z datą emisji 1824 wydrukowano w Fabryce Asygnat w Petersburgu. Pierwotnie przy ich wymianie na monetę kruszcową miała być potrącana prowizja w wysokości 2% ich wartości. Ostatecznie nie zdecydowano się wprowadzić ich do obiegu. Zrobił to dopiero, utworzony w 1828 roku, Bank Polski.

Po otwarciu banku emisyjnego w Królestwie Polskim łączny nakład pieniądza papierowego okazał się zbyt mały. Dodatkowo wydrukowane w 1824 roku bilety wykonane były na słabej jakości papierze i łatwo ulegały zniszczeniu. Z tego powodu przygotowano bilety o nowej szacie graficznej z datą emisji 1 maja 1830 roku. W przeciwieństwie do poprzednich emisji pieniędzy papierowych bilety te zdobyły pełne zaufanie społeczne. Przyczyniła się do tego możliwość stałej i pełnej wymiany na pieniądz kruszcowy w kasach banku bez potrącania prowizji przy ich wymianie.

Bilety kasowe z 1824 roku miały formę leżącego prostokąta okolonego ozdobną ramką. Ich projekty wzorowane były na asygnatach rosyjskich. Były to pierwsze pieniądze papierowe drukowane dwustronnie. U góry, w centrum ramy znajduje się okrągłe pole z herbem Królestwa Polskiego. W 1828 powstały nowe wzory pieniądza papierowego na których zabrakło Orła Białego. Znajduje się on na suchej pieczęci Banku Polskiego jako element herbu królestwa kongresowego.

Po wybuchu powstania listopadowego ludność gromadziła pieniądz kruszcowy co wymusiło emisję pieniądza papierowego o niskich nominałach. Rząd Narodowy upoważnił Bank Polski do emisji nominałów 1 i 2 złote. Jednak do obiegu trafił jedynie niższy nominał z datą roczną 1831. Był to jedyny banknot suwerennego państwa polskiego w XIX wieku.

Aukcja
XIII Aukcja Premium w Hotelu Monopol ☆☆☆☆☆
gavel
Data
09 marca 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
35 629 EUR
Stan zachowania
4
Cena sprzedaży
48 456 EUR
Przebicie
136%
Wyświetleń: 5489 | Ulubione: 49
Aukcja

WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny

XIII Aukcja Premium w Hotelu Monopol ☆☆☆☆☆
Data
09 marca 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
Stan zachowania
Emisyjny stan zachowania
Banknot bez śladów obiegu. Papier zachowuje drukarską świeżość oraz naturalny połysk.
Banknot złamany przez pole zadrukowane
Banknot z wyraźnym przełamaniem struktury papieru w polu objętym rysunkiem, przeważnie z widoczną czarną kreską w przezroczu.
Banknot gięty przez pole zadrukowane
Banknot z naruszeniem struktury papieru w polu zadrukowanym rysunkiem, które widoczne jest w świetle równoległym. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć w polu, których ilość wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Zwyczajowo dla banknotów ocenionych na stan -2 i niżej nie podajemy takiej uwagi, bowiem już sam stan zachowania z definicji oznacza liczne ugięcia i załamania w polu.
Banknot delikatnie ugięty przez pole zadrukowane, bez kreski pod światło
Banknot z trudem zauważalnym naruszeniem papieru w postaci zgięcia, które przechodzi przez rysunek. Banknoty tak opisane przeważnie nie otrzymują oceny wyższej niż 58 EPQ, ale od tej reguły zdarzają się wyjątki, gdzie śladowe ugięcia graderzy interpretują jako ugięcie plikowe (bends), nadal przyznając oceny na poziomie 63 i wyżej.
Niedoskonałości w obrębie rogów Z naruszeniem pola zadrukowanego
Wszelkiego rodzaju ugięcia i złamania w obrębie narożników, które naruszają pole banknotu objęte rysunkiem. Banknot tak opisany może mieć kilka ugięć, w tym i takich, które pola zadrukowanego nie naruszają. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z jednym załamaniem rogu w obrębie rysunku nie otrzyma oceny wyższej niż 58 EPQ.
Niedoskonałości w obrębie rogów, ale BEZ wpływu na pole zadrukowane
Wszelkiego rodzaju zaokrąglenia, ugięcia i złamania w obrębie rogów, które NIE naruszają pola banknotu objętego rysunkiem. Ilość zagięć i złamań w obrębie rogów wyznacza podany numeryczny stan zachowania. Banknot nawet z kilkoma załamaniami w obrębie samych końcówek narożników, ale w polu niezadrukowanym, może nadal otrzymać notę gradingową powyżej 63.
Drobne nagniotki w polu
Banknot z punktowymi wadami w postaci zagnieceń lub szerszych nadgięć, których przebieg kończy się w obrębie pola banknotu, nie dotykając krawędzi. Nierzadko zagniecenia w swojej formie imitują ugięcia, ale jeżeli nie naruszają druku od krawędzi do krawędzi, to nie są w firmach gradingowych uznawane za pełnoprawne ugięcie, a zatem nadal nie wykluczają przyznania oceny na poziomie 60+. Ilość oraz intensywność zagnieceń wyznacza pośrednio podany numeryczny stan zachowania.
Rozdarcie na marginesie
Nieregularne przerwanie papieru. Banknot z rozdarciem w obrębie pola niezadrukowanego może nadal otrzymać ocenę 60 i wyżej, zazwyczaj 62-63. Jeżeli rozdarcie narusza już pole objęte rysunkiem to ocena gradingowa nie powinna być wyższa niż 58.
Dziurka w polu | Drobna plamka | Pozostałość po przyklejaniu | Adnotacja
Wymienione wady w zdecydowanej większości eliminują banknot z przyznania EPQ. Należy jednak podkreślić, że umiejętnie wymazana adnotacja ołówkiem, a także sprawne, nie naruszające powierzchni papieru usunięcie kleju/podlepki może przez gradera zostać łagodniej zinterpretowane, jeżeli w swojej formie nie "zatrzymuje" wzroku.
Delikatny foxing
Niewielkie żółtobrązowe lub rdzawobrązowe plamki na papierze. Ilość oraz intensywność plam foxingowych ma wpływ na wykluczenie banknotu z dodatku EPQ. Nierzadko drobne lub pojedyncze plamki, które nie "zatrzymują" wzroku nadal nie wykluczają banknotu z otrzymania EPQ. Banknoty wyraźnie dotknięte foxingiem przeważnie otrzymują ocenę 63-64.
Rozwarstwienie papieru
Jest to przerwanie papieru na skutek wielokrotnego składania banknotu w jednej linii. Rozwarstwienie papieru nie jest intepretowane przez firmy gradingowe jako rozdarcie. Banknot z jednym mocnym złamaniem wraz z rozwarstwieniem papieru może nadal otrzymać ocenę 58. Rozwarstwienie papieru nie wyklucza przyznania oceny stanu zachowania III(VF - Very Fine) i wyżej.
Egzemplarz w stanie drukarskiej świeżości
Banknot absolutnie naturalny z wyśmienicie zachowaną świeżością druku w postaci pięknie zachowanych przetłoczeń druku oraz intensywnego lśnienia farby drukarskiej. Banknoty tak opisane zazwyczaj otrzymuję ocenę w zakresie stanu I do I- (UNC - AU), ale nawet banknoty w stanach II-III (EF - VF) mogą otrzymać od nas takie określenie, jeżeli pomimo wad nabytych, nadal demonstrują cechy pełnej drukarskiej świeżości.
Egzemplarz naturalny
Egzemplarz bez śladów zabiegów konserwatorskich. Określenie to przyznajemy również przy banknotach już ogradowanych, jeżeli nie mamy wątpliwości co do naturalności ocenianego egzemplarza. Brak takiego określenia przy banknocie już ogradowanym nie oznacza, że banknot został poddany jakimkolwiek zabiegom, ale ze względu na umiejscowienie w slabie, potwierdzenie naturalności jest utrudnione.
Subtelnie oczyszczony i rozprostowany.
Banknot poddany zabiegom na mokro, a następnie poddany prostowaniu, przeważnie w prasie introligatorskiej. Rysunek banknotu jest zazwyczaj płaski, a naturalne lśnienie farby drukarskiej jest częściowo lub całkowicie zniwelowane, dając jedno matowe odbicie druku w świetle prostopadłym. Zabieg ten przeważnie służy oczyszczeniu papier z powierzchownych zabrudzeń, zniwelowaniu zagnieceń, a także ukryciu ugięć. Banknoty mocno rozprostowane mogą uniemożliwić identyfikację wszystkich złamań oraz ugięć. W około 80% przypadków firmy gradingowe nie przyznają dodatku EPQ banknotom poddanym zabiegom oczyszczenia oraz prostowania, ale nie bez znaczenia pozostaje doświadczenie oraz opatrzenie samego gradera.
Banknot prawdopodobnie lekko oczyszczony
Banknot, którego naturalność budzi pewne zastrzeżenia. W zdecydowanej większości są to banknoty, które mogły zostać poddane punktowym zabiegom, zazwyczaj "na sucho", a także delikatnemu prostowaniu, ale zarazem nadal wykazują wiele cech naturalnie zachowanego banknotu.
Banknot po konserwacji
Banknot ze śladami inwazyjnych i zaawansowanych napraw, począwszy od oczyszczania oraz prostowania aż po uzupełnianie oraz punktowanie. W przypadku banknotów po profesjonalnie przeprowadzonych zabiegach naprawczych możemy otrzymać egzemplarz o wręcz bankowej prezencji, dopiero zdjęcie w przezroczu uwidacznia wady banknotu.
Albumowa prezencja
Banknot, którego prezencja po włożeniu do albumu jest idealna, tak jakby był to banknot w stanie bankowym - nieobiegowym. Określenia tego nie stosujemy przy banknotach w stanie I i I/I-, bowiem banknoty te co do zasady powinny mieć albumową prezencję. Określenie to przyznajemy banknotom, które pomimo wad, a także zabiegów konserwatorskich, nadal na "pierwszy rzut oka" demonstrują nieobiegową prezencję.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 20
  500
  > 50
  1 000
  > 100
  3 000
  > 200
  6 000
  > 500
  20 000
  > 1 000
  50 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
  200 000
  > 10 000
  500 000
  > 20 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
WÓJCICKI - Polski Dom Aukcyjny
Kontakt
Salon Numizmatyczny Mateusz Wójcicki Sp. z o.o.
room
Zwiadowców 9
52-207 Wrocław
phone
+48 71 30 70 111
Płatność
Przelew bankowy: PLN, EUR, USD
PayPal: Prowizja 5.75 %
Godziny otwarcia
Poniedziałek
09:30 - 17:00
Wtorek
09:30 - 17:00
Środa
09:30 - 17:00
Czwartek
09:30 - 17:00
Piątek
09:30 - 17:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new