Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

"Dwie kobiety" - Ron Mueck

Ron Mueck urodził się w 1958 roku w rodzinie Niemców w Melbourne w Australii. Artysta dorastał w atmosferze rodzinnego biznesu lalkarstwa i wyrobu lalek. Początkowo pracował jako dyrektor kreatywny w australijskiej telewizji dziecięcej, zanim przeniósł się do Ameryki, aby tam pracować w filmie i reklamie. W 1996 roku jego teściowa Paula Rego poprosiła go o wykonanie małej figurki Pinokia na jej zbiorową wystawę Spellbound: Art and Film w Hayward Gallery w Londynie. Mueck po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę swoją rzeźbą „Martwy tata”. Był to portret jego niedawno zmarłego ojca. Rzeźba Muecka prezentuje najdrobniejsze szczegóły ludzkiego ciała, artysta bawi się skalą, tworząc wciągające obrazy wizualne (jest to styl zwany hiperrealizmem). Mueck spędza dużo czasu, czasami ponad rok, tworząc każdą rzeźbę. Ich tematyka jest głęboko prywatna i często dotyczy niewypowiedzianych myśli i uczuć portretowanych ludzi.

'Dwie kobiety' - Ron Mueck

Ciekawym dziełem artysty są „Dwie kobiety”. Powstała w 2005 roku rzeźba przedstawia dwie starsze, zgarbione kobiety, które są skupione na rozmowie. Kobiety zostały przedstawione z ogromną dokładnością. Artysta nie pominął ważnych, nadających charakter szczegółów takich, jak grube pończochy, ciężkie płaszcze, delikatne, siwe włosy i cienka, pomarszczona skóra. Postacie stoją blisko siebie, przybierają pozę, jakby chciały ochronić się przed zimnem. Ich wyraz twarzy sugeruje surowość i podejrzliwość, aczkolwiek po dokładniejszym przyjrzeniu się można też dostrzec nostalgię i smutek. Postacie nie są naturalnej wielkości, co dodatkowo pogłębia odczuwalną dozę smutku, emocjonalnego zablokowania. Z drugiej strony jednak wydobywa to sztuczność sytuacji i zmniejsza niechęć do kobiet, wytworzoną przez ich powierzchowność. Obserwując rzeźbę, można odnieść wrażenie, że kobiety spoglądają na obserwatora i rozmawiają o nim. Mueck często podkreśla, że walczy ze stereotypami. W tym przypadku artysta może odnosić się do wizerunku starej, opryskliwej kobiety, która swój czas poświęca na obmawianie innych lub także podkreślać odwrotność wizerunku promowanego przez bajki i popkulturę miłej i potulnej starszej pani piekącej ciastka dla wnuków. Kolejną kwestią jest poruszenie tematu starości, istotnego w społeczeństwie opanowanym przez kult młodości. Rzeźba skłania ku refleksji, jaka jest rola starszych osób, czy wyraz twarzy dwóch kobiet nie jest adekwatny do tego, w jaki sposób społeczeństwo i kultura traktują starość?

Zdjęcie: artsy.net

06/08/2022

keyboard_arrow_up