Henri de Toulouse-Lautrec
Albi 1864 - 1901 Saint-André-du-Bois, przypisywany
Mademoiselle Lander
Akwarela na papierze
19,5 x 14 cm, z ramą 57,5 x 47,5 cm
Monogram w prawym dolnym rogu
Praca przedstawia francuską aktorkę i artystkę Marcelle Lender (1861-1926), która była wielokrotnie portretowana przez Henri de Toulouse-Lautreca. Mówi się, że malarz i grafik udał się do operetki Chilpéric dwadzieścia razy w 1895 roku, aby ją zobaczyć. Tutaj można zobaczyć, jak aktorka pochyla się w stronę publiczności podczas piosenki. Jej niesamowita prezencja sceniczna jest dynamicznie oddana przez kolorowe kontury.
W czasach bohemy Toulouse-Lautrec wybierał motywy z miejsc rozrywki w Paryżu, co dało litografii impuls jako technice graficznej. Przedstawiał główne osobistości i sceny miejskie Belle Époque, skupiając się na poszczególnych osobach, czasem w karykaturalny sposób, demonstrując w ten sposób swoje postrzeganie siebie jako portrecisty. Jego kolorowe litografie, w których umiejętnie stosował akcenty kolorystyczne, mają wysoką wartość rozpoznawczą.
Może to być rysunek przygotowawczy do znanej litografii "Mademoiselle Marcelle Lender, en buste" Toulouse-Lautreca, która została opublikowana w niemieckim czasopiśmie PAN (tom I, nr 3, październik 1895), jednym z najważniejszych czasopism artystycznych końca XIX wieku. Użyto ośmiu płyt, po jednej na kolor, choć było to technicznie trudne do zrealizowania. Odbitki znajdują się w wielu ważnych kolekcjach, takich jak Metropolitan Museum of Art (nr inw. 49.55.163) czy Museum of Modern Art (nr inw. 149.1946).
Literatura:
Jean Adhémar, Toulouse-Lautrec. His Complete Lithographs and Drypoints, New York 1965, nr kat. 131.
Adriani Götz, Toulouse-Lautrec. Das gesamte graphische Werk. Bildstudien und Gemälde, Dumont 2005, WVZ no. 115 b.
Wolfgang Wittrock, Toulouse-Lautrec. The Complete Prints, Londyn 1985, nr kat. 99.