Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
117

Aleksander ŚWIESZEWSKI (1839-1895), Pejzaż alpejski

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 92 123 - 115 154 EUR
olej, płótno; 80 x 131 cm;
sygn. l.d.: A. Świeszewski / Munchen 1878

REPRODUKOWANY:
Polish painting in private collections, E. Charazińska, E. Micek-Broniarek, A. Tyczyńska, Warszawa 1995, s. 38-39, il.

„ […] Był uczniem pejzażysty Christiana Breslauera i pejzażem zainteresował się prawdopodobnie pod jego wpływem. W 1863 roku, jak większość młodzieży swojego pokolenia, brał udział w powstaniu styczniowym, a po jego stłumieniu wyjechał do Monachium, gdzie studiował do 1869 roku w Akademii. Szybko się wyróżnił i zwrócił na siebie uwagę krytyki. Jego obrazy pokazywane były na wystawach za granicą i w Polsce, często nagradzane medalami. Inspiracje i motywy malarskie znajdował podczas częstych podróży. Po studiach podróżował do Francji i Włoch, gdzie „wędrował we wszystkich kierunkach ze swoimi przyborami malarskimi”. Po 1873 roku, wówczas na stałe zamieszkały w Monachium, często wyjeżdżał malować na plenery do Szwajcarii i Tyrolu, a kilkakrotnie do Polski, w licznie odwiedzane i malowane Tatry.
[…] Swoje wyidealizowane pejzaże malował i wykańczał w swojej pracowni, na podstawie licznych studiów przyrodniczych i szkiców będących rekwizytami pamięci. Podczas pobytu we Włoszech malował widoki wybrzeży, jezior i kolorowych ogrodów ze starożytnymi ruinami (Od brzegu Capri, Stary most w Sorrento, Ruiny w Campagna di Roma). Często malował krajobraz równin, przypominający jego rodzime strony. Jednak jego najbardziej pociągał krajobraz górski, a kompozycja jego górskich widoków była imponująca. Według współczesnego krytyka pejzaże Świeszewskiego, „przesiąknięte poetyckim urokiem”, miały „moc koloru” i często „świetnie wykonany efekt zachodzącego słońca, który to efekt należy do ulubionych przez artystę”.
Świeszewski oddał po mistrzowsku przejrzystość głębokich górskich jezior i blask błękitnego, zalanego słońcem nieba. Często wprowadzał sztafaż, a kostiumy przedstawionych postaci pełniły rolę dodatkowych, jasnych akcentów kolorystycznych. Wszystkie te cechy są obecne w jego teatralnie zaprojektowanym monumentalnym pejzażu alpejskim z 1878 roku na brzegu jeziora Uri (obok Jeziora Czterech Kantonów) z odległym widokiem na pokryty śniegiem Uri Rotstock”.

A. Tyczyńska, w: Polish painting in private collections, E. Charazińska, E. Micek-Broniarek, A. Tyczyńska, Warszawa 1995, s. 38-39.
Aukcja
Zimowy Salon 2024 - Silent Selling
gavel
Data
24 stycznia 2024 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
92 123 - 115 154 EUR
Wyświetleń: 242 | Ulubione: 0
Aukcja

Rempex

Zimowy Salon 2024 - Silent Selling
Data
24 stycznia 2024 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Licytacja na żywo w tej aukcji odbywa się w zewnętrznym serwisie. Aby brać udział w licytacji ustaw limity na wybrane pozycje. Zostaną one przesłane do organizatora aukcji.
Opłata aukcyjna
20.00%
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up