Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
214

Alfred Lenica (1899 Pabianice - 1977 Warszawa), "Chile, Chile", 1974

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 79 794 - 113 991 EUR
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite
olej/płótno
Wymiary: 194 x 146 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Chile, Chile… | 1974 | A. Lenica'

Pochodzenie
kolekcja prywatna, Polska

Wystawiany
Alfred Lenica - malarstwo, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych Warszawa „Zachęta”, Warszawa, marzec 1974
„Chile, Chile…”, Galeria Krzysztofory, Kraków, listopad 1974
Alfred Lenica, wystawa indywidualna, Arsenał, Poznań, 2002
Alfred Lenica, wystawa indywidualna, Pałac Sztuki, Kraków, 2002
Alfred Lenica – malarstwo, Państwowa Galeria Sztuki Sopot, czerwiec-sierpień 2004
„Lenica – Matta – Chile, Chile”, Muzeum Narodowe w Krakowie, lipiec-wrzesień 2013

Literatura
Alfred Lenica - malarstwo, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych Warszawa „Zachęta”, katalog wystawy, Warszawa 1974, poz. 731
Alfred Lenica, [red.] Beata Gawrońska-Oramus, Warszawa 2014, s. 386

Biogram
Polski malarz, ojciec Jana Lenicy i Danuty Konwickiej. Teść Tadeusza Konwickiego. Studia rozpoczął w 1922 roku na wydziale prawno-ekonomicznym Uniwersytetu Poznańskiego. Równolegle studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym. Swoje malarskie zainteresowania pogłębiał studiując w Prywatnym Instytucie Sztuk Pięknych prowadzonym przez Adama Hannytkiewicza. W latach 30. Alfred Lenica malował obrazy figuratywne, przede wszystkim martwe natury i pejzaże, wzorując się na kubizmie. Na początku wojny rodzina Leniców wysiedlona z Poznania udała się do Krakowa. Czas wojny był przełomowy w karierze malarza. Krakowskie środowisko artystyczne skupione wokół Tadeusza Kantora, a zwłaszcza przyjaźń z Jerzym Kujawskim zaowocowała pogłębieniem zainteresowań malarza awangardą. W 1945 roku Alfred Lenica powrócił do Poznania, gdzie zaangażował się w działalność artystyczną. W 1947 został współzałożycielem awangardowej grupy 4F+R. Po latach prób i poszukiwań, Lenica coraz silniej dążył ku abstrakcji i taszyzmowi. W 1948 roku wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie zorganizowanej przez Tadeusza Kantora. Obok poszukiwań i fascynacji abstrakcją, Alfred Lenica aktywnie współuczestniczył w nurcie socrealistycznym, tworząc wiele realistycznych obrazów w początku lat 50. W pierwszej połowie lat 50., w okresie socrealizmu, Lenica przerwał swoje twórcze eksperymenty, zwracając się w stronę wprowadzonej politycznym nakazem doktryny artystycznej. Z racji swoich przekonań politycznych był to dla niego powrót do malowanych już w latach 30. obrazów zaangażowanych społecznie i politycznie. Namalował wówczas takie obrazy, jak "Młody Bierut wśród robotników" (1949), "Pstrowski i towarzysze", "Przyjęcie do Partii", "Czerwony plakat" (1950). Na własny użytek próbował też łączyć eksperymenty formalne z ideowo zaangażowaną tematyką, jak w pracy "Tracimy dniówki" z 1953 roku, w której zastosował kolaż i monotypię. Od 1955 roku wyklarował się ostatecznie styl malarski Alfreda Lenicy, który będzie mu towarzyszył aż do śmierci. Styl ten był połączeniem taszyzmu, surrealizmu, informelu i drippingu. Powstawały obrazy olejne o dużych formatach malowane w technice wypracowanej wcześniej przez artystę (uzyskiwanie prześwitów koloru spod kolejnych warstw farby), którą następnie udoskonalał i rozwijał. Lenica chętnie posługiwał się lakierami oraz farbami przemysłowymi. Prezentował styl malarstwa abstrakcyjnego o odcieniu surrealistyczno-ekspresjonistycznym. Lenica wiele podróżował; na zaproszenie ONZ przebywał na przełomie 1959/60 roku w Genewie, gdzie w siedzibie tej organizacji wykonał malowidło ścienne "Trzy żywioły" (Woda, Ogień i Miłość). Utrzymywał stały kontakt z rodzimą awangardą artystyczną, wystawiał z Grupą Krakowską, brał udział w większości plenerów w Osiekach koło Koszalina, uczestniczył w sympozjum "Sztuka w zmieniającym się świecie" w 1966 roku w Puławach.

Aukcja
Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna | Kanon Sprzeciwu
gavel
Data
07 grudnia 2023 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
79 794 - 113 991 EUR
Cena sprzedaży
98 488 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
82 074 EUR
Przebicie
154%
Wyświetleń: 81 | Ulubione: 0
Aukcja

DESA Unicum

Sztuka Współczesna. Op-Art i Abstrakcja Geometryczna | Kanon Sprzeciwu
Data
07 grudnia 2023 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  3 200
  > 300
  3 500
  > 300
  3 800
  > 200
  4 200
  > 300
  4 500
  > 300
  4 800
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  32 000
  > 3 000
  35 000
  > 3 000
  38 000
  > 2 000
  42 000
  > 3 000
  45 000
  > 3 000
  48 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  300 000
  > 20 000
  700 000
  > 50 000
  1 500 000
  > 100 000
  3 000 000
  > 200 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
DESA Unicum
Kontakt
DESA Unicum (sztuka współczesna)
room
ul. Piękna 1A
00-477 Warszawa
phone
+48514446892
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
11:00 - 16:00
Niedziela
Zamknięte
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up