1

Zbigniew LIBERA (ur. 1959 Pabianice), Lego. Obóz koncentracyjny - wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców

add Twoja notatka 

Opis pozycji

Estymacje: 17 008 - 25 511 EUR | 80 000 - 120 000 PLN
Dodatkowe opłaty: +5% / 3% Droit de suite

Opis NFT

Zbigniew LIBERA (ur. 1959 Pabianice)
Lego. Obóz koncentracyjny - wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców

Rozmiar: 6,9 MB (4782 x 5294 pixeli)

Smart Contract Address: 0x495f947276749Ce646f68AC8c248420045cb7b5e

Token ID: 86029786633503152136620079949985430999128865400552690704861257481999205007361

Token Standard: ERC-1155

Blockchain: Ethereum

Minting: 26.11.2021

Unikat: 1/1

NFT na OpenSea:

https://opensea.io/collection/pierwsza-aukcja-hybrydowa 


Opis rzeczywistego obiektu

Zbigniew LIBERA (ur. 1959 Pabianice)
Lego. Obóz koncentracyjny - wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców

wydruk pigmentowy, papier; 30,7 x 27,6 cm;
sygn. u dołu: Zbigniew Libera;
u dołu: Wydrukowano w „Magenta” sp. j. 13.08.2004  Zbigniew Libera – LEGO. Concentration Camp 1996 set: 5/10;
sygn., dat. i opisany na odwrocie na wklejce: LEGO. CONCENTRATION CAMP / 1996 / 7 [cyfra w kole] / Zbigniew Libera / 5/10;
na odwrocie nalepka z danymi drukarni
opakowanie: 6742

Proweniencja: zakup od artysty

Przedmiotem licytacji jest wyjątkowa praca Zbigniewa Libery „Lego. Obóz koncentracyjny - wykrojnik opakowania przedstawiający nadzorców”. Wydruk pigmentowy do małego zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny” posiada sygnaturę artysty, a dodatkowo odręcznie przez niego podpisany certyfikat. Praca pochodzi z niskiego nakładu zaledwie dziesięciu egzemplarzy. Wydruki projektów okładek do zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny” posiada w swoich zbiorach m. in. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.  

Licytacja ta jest przełomowym wydarzeniem na polskim rynku sztuki: to pierwsza sprzedaż fizycznego dzieła artystycznego reprezentowanego przez NFT połączona z niepodrabialnym cyfrowym certyfikatem własności oraz dodatkowymi zaświadczeniami (podpisanymi przez Zbigniewa Liberę i firmę Arteïa, która profesjonalnie zajmuje się przygotowywaniem rozwiązań do uwierzytelniania obiektów fizycznych).


Biografia artysty

Zbigniew Libera urodził się w Pabianicach 7 lipca 1959 roku. Przedstawiciel sztuki krytycznej, artysta wizualny, fotograf. Działalność artystyczną rozpoczął w okresie wybuchu stanu wojennego na początku lat 80. (projekty ulotek, plakatów, murale). Ze względu na aktywność opozycyjną został osadzony w więzieniu. Następnie, w latach 1983-1986 współpracował z „Kulturą Zrzuty” i łódzkim „Strychem”. Związany był artystycznie także z Zofią Kulik, Jerzym Truszkowskim, Barbarą Konopką, grał w punkowym zespole Sternenhoch. W latach 80. powstały kontrowersyjne filmy video: „Obrzędy intymne”, „Perseweracja mistyczna” i „Jak tresuje się dziewczynki”. W kolejnych latach artysta wykonywał rzeźby, instalacje, a od połowy lat 90. obiekty odwołujące się do kultury masowej, tj. „Urządzenia korekcyjne”, „Ciotka Kena” czy „Lego. Obóz koncentracyjny” (bodajże najbardziej znany koncept artysty). Intencją autora było zwrócenie uwagi (często w sposób ironiczny) m. in. na kwestie socjalizacji, ról społecznych czy manipulacji wolnorynkowych. Ważne miejsce w twórczości artysty zajmuje fotografia (przykładowo cykle „Pozytywy”, „Mistrzowie”, projekt „Albumy fotograficzne”, „La Vue”). Zbigniew Libera na zaproszenie praskiej Akademii Sztuk Pięknych prowadził gościnnie pracownię, realizując metodę nauczania opartą na teorii Formy Otwartej Oskara Hansena. Do licznych projektów artysty zalicza się także film fabularny „Walser”, zrealizowany dzięki zdobyciu stypendium pierwszej edycji Nagrody Filmowej (konkurs Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Szkoły Wajdy). Artysta był uczestnikiem licznych wystaw indywidualnych i zbiorowych (przykładowo w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Brazylii, Szwecji, Francji). W Polsce prace artysty prezentowano m. in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki czy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.


Czym charakteryzuje się aukcja NFT?

NFT (ang. "Non-Fungible Token") to jednostka cyfrowa (kolekcjonerski zasób cyfrowy), która reprezentuje dane aktywo (może nim być kryptowaluta, dzieło sztuki, utwór, nieruchomość). Cechuje się "niezbywalnością", jest niewymienialne - co oznacza, że posiadacz jest jedynym właścicielem dzieła (unikatowego, o określonych właściwościach). Ma on formę cyfrowego certyfikatu, który potwierdza prawa własności do obiektu.

Z jednostką tą powiązane jest także pojęcie blockchainu, które należy rozumieć jako technologię rejestrującą łańcuch transakcji każdego adresu w blockchainie (istnieje wiele takich łańcuchów na różnych serwerach). Zapis zawiera wszelkie informacje o danej transakcji (od momentu uruchomienia). Nie można go usunąć ani zmienić. Transakcje są jawne, dostępne publicznie, a dane mogą zostać sprawdzone przez każdego użytkownika blockchainu. Technologia ta działa na podobnej zasadzie jak kryptowaluty i podobnie jak one cieszy się coraz większą popularnością (globalna wartość NFT wzrosła nawet trzykrotnie w porównaniu z 2019 rokiem). 

Unikatowość transakcji NFT przejawia się w tym, że właściciel tokenu (przykładowo dzieła sztuki w formacie cyfrowym) może nim dysponować podobnie jak obrazem zakupionym w tradycyjnej galerii (czyli może go odsprzedać w całości lub przenieść do niego prawa). Kluczowe jest przypisanie obiektu do konkretnego właściciela, który po finalizacji transakcji posiada pełnię praw do dysponowania nim. Możliwe jest wprawdzie swobodne pobieranie i udostępnianie takiego cyfrowego dzieła sztuki, jednak kluczowe jest posiadanie dowodu własności dzieła (czyli właśnie NFT).


Jak zainwestować w NFT?

Pierwszym krokiem jest założenie wirtualnego portfela ("Wallet"), który daje możliwość przechowywania dokumentów cyfrowych (może to być stworzone do tego celu oprogramowanie). Wallet daje dostęp do NFT, ale nie przechowuje go. Warto podkreślić, że są różne rodzaje wirtualnych portfeli (nie każdy Wallet daje możliwość obsługi NFT). 

Po wygranej licytacji kolekcjoner otrzymuje niepowtarzalny kod, który jest równoznaczny z oryginalnością obiektu. Dowód zakupu zostaje trwale zapisany w sieci blockchain i potwierdza nabycie praw własnościowych (ale co ważne - nie praw własności intelektualnej). 


Co charakteryzuje aukcję NFT w Polskim Domu Aukcyjnym?  

Tag NFC, zaprogramowany i połączony z obiektem oraz papierowym certyfikatem autentyczności, umożliwia jednoznaczne powiązanie obiektu z jego cyfrowym duplikatem, zapisanym w bezpiecznej bazie danych (blockchain). Oba te obiekty połączone są z tokenem NFT, dzięki czemu uzyskujemy możliwość sprzedaży fizycznego obiektu za pośrednictwem NFT. Unikalny token NFT, reprezentujący dzieło Zbigniewa Libery, będzie dostępny do wglądu na platformie cyfrowej OpenSea.

W przypadku dzieł sztuki i przedmiotów kolekcjonerskich autentyczność i pochodzenie mają kluczowe znaczenie. Weryfikacja autentyczności i pochodzenia przedmiotu jest jednak zadaniem żmudnym i często niewykonalnym. Zakładając, że oryginalne źródło danych jest zaufane, technologie takie jak Blockchain i Near Field Communications (NFC) mogą być używane do potwierdzania prawdziwości danych i autentyczności obiektów. To właśnie zadanie Connect, rozwiązanie firmy Arteïa.

Tag NFC, na którym bazuje rozwiązanie Arteïa wykorzystuje najnowszą generację chipów NFC firmy NXP - NTAG 424 DNA. Chip ten umożliwia wyjątkowo bezpieczne, dwupoziomowe uwierzytelnianie obiektów, do których jest podłączony.

Taki chip dołączony do dzieła sztuki w bezpieczny sposób identyfikowany jest przez urządzenie mobilne wyposażone w czytnik NFC i dedykowaną aplikację, która dokonuje uwierzytelnienia za pomocą zdalnego serwera. Z kolei, gdy obiekt zostanie uwierzytelniony, możemy opcjonalnie zweryfikować jego dane o pochodzeniu, porównując je z oryginałem zakotwiczonym na blockchainie.

Chip NFC może być ponadto powiązany z tokenem niewymiennym (NFT). Jeśli token jest przedmiotem obrotu na zaufanym rynku, jego historię własności można łatwo śledzić. Wprowadzenie protokołów pozwalających na transakcję tokenem w sposób całkowicie automatyczny, w tym także fizycznym obiektem (dzięki dołączonemu tagowi NFC), umożliwia zbieranie danych dotyczących jego historii.

Aukcja
I HYBRYDOWA AUKCJA NFT
gavel
Data
01 grudnia 2021
date_range
Cena wywoławcza
213 EUR
Estymacje
17 008 - 25 511 EUR
80 000 - 120 000 PLN
Cena sprzedaży
36 991 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
30 826 EUR
Przebicie
17400%
Wyświetleń: 802 | Ulubione: 3
Aukcja

Polski Dom Aukcyjny

I HYBRYDOWA AUKCJA NFT
Data
01 grudnia 2021
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 50
  1 000
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 2 000
  100 000
  > 5 000
 
Regulamin

CONDITIONS OF SALE


1. Lots put up for auction are either in possession of Polish Auction House Wojciech Sladowski (henceforth referred to as "Polish Auction House") or consigned to it as a commissioning agent. According to the statement of the consigners they are owners of consigned lots or have right to dispose of them, which are not subject to any legal and fiscal proceedings and are free from pledges, liens and claims by third parties.


2. The auction is conducted by the auctioneer, who determines starting prices (usually a starting price is 10%-50% below the lower estimate threshold), the amount of bid increments, resolves any disputes or auctions the item once more.


3. Polish Auction House ensures auctioned items' features compliance with the catalogue specifications.


4. Paying 1 PLN refundable verification deposit entitles to participate in the auction.


5. Individuals who want to remain anonymous or cannot bid in person can submit bid in absentia or bid telephonically. Submission of bids in absentia or telephonic bids must reach Polish Auction House 24 hours prior to the auction in order to agree on services: paying a deposit, establishing and maintaining connection and others. Some lots can have reserve prices, which remain confidential.


6. Once a lot has been knocked down, a contract of sale is concluded between Polish Auction House and the bidder whose bid has been accepted.


7. Successful bidder is obliged to buy the lot/lots in 10 days after the auction. In the case of payment default Polish Auction House can charge the buyer storage fee in the net amount of 100 PLN per each day of delay and withdraw from the sales agreement exposing the buyer to forfeiture of a deposit.


8. Ownership passes to the buyer only after full payment (including premium of 20% of the hammer price) has been received.


9. Polish Auction House provides a five-year authenticity warranty (from the date of sale) on the lots presented in the auction catalogue: "Jerzy Nowosielski: the Sacred and the Profane". Warranty is given to a direct buyer only, excluding next owners of the purchased lots. 


10. A premium of 20% of the hammer price will be added to the invoice. The charge is also levied on lots in post auction sale. Hammer price and premium are gross amount.


11. Polish Auction House is not liable for hidden physical and legal defects of purchased objects.


12. Any warranty claims will be considered on the basis of Polish law.


13. Registered museums which are interested in purchasing lots put up for auction should inform Polish Auction House about this at least 7 days prior to the auction.


14. Polish Auction House recalls following provisions of law:


        a) The Act of 23 July 2003 on the protection and guardianship of monuments: export monuments abroad older than 55 years and whose value exceeds limits established in the act on the protection and guardianship of monuments shall require a single permit of relevant authorities.

(Bidders from outside Poland should ask no later than two days prior the auction if it is possible to export abroad the lot they would like to bid).

        b) Article 20 of the Second Act of 21 November 1996 on Museums: registered museum shall be entitled to preemptive right to purchase artworks.

       c) Act on money laundering and financing of terrorism of 16 November 2000 - Auction House is required to collect personal data from buyers of lots purchased at prices exceeding 15 thousand Euros. The customer will be requested for personal data needed to report transactions to the General Inspector of Financial Information. Customer's personal information remains confidential.


15. Polish Auction House is obliged to collect personal data of customers (Journal of Laws of the Republic of Poland, 4/12/2017 no. 2249).


16. Droit de suite is imposed on the sale of lots, marked in the catalogue with a sign "•" (placed at the starting price).

            1) 5 % of the hammer price if the hammer price is less than or equal to 50 000 Euro

            2) 3 % of the hammer price if the hammer price is greater than 50 000 Euro and is less than or equal to 200 000 Euro

            3) 1 % of the hammer price if the hammer price is greater than 200 000 Euro and is less than or equal to 350 000 Euro

            4) 0, 5 % of the hammer price if the hammer price is greater than 350 000 Euro and is less than or equal to 500 000 Euro

            5) 0,25 % of the hammer price if the hammer price is greater than 500 000 Euro, but the maximum charge for the droit de suite is € 12,500.


17. Participation in bidding implicates consent for verification of personal data, sending correspondence from Polish Auction House to the given email address and telephone contact. The consent can be withheld at any time by sending an appropriate statement to the email address: [email protected], what will result in removal of personal data from the database.

1. Przedmiotem aukcji są dzieła sztuki oddane do sprzedaży komisowej przez Komitentów lub stanowiące własność Polskiego Domu Aukcyjnego. Zgodnie z oświadczeniami Komitentów powierzone obiekty stanowią ich własność, bądź mają prawo do ich rozporządzania i nie są objęte żadnym postępowaniem sądowym i skarbowym, są wolne od zajęcia i zastawu, a także jakichkolwiek roszczeń osób trzecich.

2. Aukcja prowadzona jest przez Aukcjonera, który ustala ceny wywoławcze, zazwyczaj jest to 10%–50% poniżej dolnej granicy estymacji, decyduje o wysokości postąpień, rozstrzyga ewentualne spory lub poddaje obiekt ponownej licytacji

3. Polski Dom Aukcyjny gwarantuje zgodność cech licytowanych obiektów z opisem katalogowym.

4. Do udziału w aukcji upoważnia wpłata zwrotnego wadium weryfikacyjnego w kwocie 1 zł.

5. Osoby pragnące zachować anonimowość lub nie mogące uczestniczyć osobiście w aukcji, mogą zlecić Polskiemu Domowi Aukcyjnemu występowanie w ich imieniu lub licytować telefonicznie. Usługi te – wpłata wadium, rezerwacja linii telefonicznej i inne – należy uzgodnić z Polskim Domem Aukcyjnym najpóźniej 24 godz. przed rozpoczęciem licytacji. Niektóre obiekty mogą posiadać ceny rezerwowe.

6. Wylicytowana cena, potwierdzona uderzeniem aukcjonerskiego młotka jest równoznaczna z zawarciem umowy sprzedaży.

7. Nabywca zobowiązany jest do wykupu obiektu/obiektów w ciągu 10 dni od zakończenia aukcji. W razie niewywiązania się z umowy przez Kupującego Polski Dom Aukcyjny może naliczyć opłatę magazynową w kwocie 100 zł netto za każdy dzień zwłoki lub odstąpić od umowy sprzedaży z Nabywcą.

8. Prawo własności do wylicytowanego obiektu i jego odbiór następuje po zapłacie przez Nabywcę całości wylicytowanej kwoty wraz z opłatą organizacyjną.

9. Polski Dom Aukcyjny udziela gwarancji autentyczności obiektu zaprezentowanego w katalogu „I HYBRYDOWA AUKCJA NFT” na okres 5 lat od daty sprzedaży przez Polski Dom Aukcyjny z zastrzeżeniami: gwarancja udzielana jedynie bezpośredniemu nabywcy obiektu, gwarancja nie obejmuje kolejnych właścicieli obiektu.

10. Do wylicytowanej ceny doliczana jest opłata organizacyjna w wysokości 20%. Opłata obowiązuje również w sprzedaży poaukcyjnej. Kwota wylicytowana i opłata organizacyjna są kwotami brutto.

11. Polski Dom Aukcyjny nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i prawne zakupionych obiektów.

12. Wszelkie reklamacje będą rozpatrywane na podstawie przepisów prawa polskiego.

13. Muzea rejestrowane zainteresowane zakupem wystawionych na aukcji dzieł winny poinformować o tym Polski Dom Aukcyjny co najmniej 7 dni przed terminem aukcji.

14. Polski Dom Aukcyjny przypomina o następujących przepisach prawa:

a) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Wywóz obiektów starszych niż 55 lat oraz o wartościach przekraczających limity określone w ustawie O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami poza granice kraju, wymaga zgody odpowiednich władz.

b) Art. 20 ust. 2 Ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. O muzeach:

Muzeum rejestrowanemu przysługuje prawo pierwokupu zabytku sprzedawanego na aukcji w wylicytowanej na aukcji kwocie.

c) Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu – Dom Aukcyjny jest zobowiązany do zbierania danych osobowych Nabywców dokonujących transakcji w kwocie powyżej 15 tysięcy euro.

15. Zgodnie z ustawą (Dz.U. z 4.12.2017 r. poz. 2249) Polski Dom Aukcyjny ma obowiązek zbierać dane osobowe klientów.

16. Przy zakupie niektórych prac (oznaczonych znakiem „•” przy estymacji) doliczana jest opłata wynikająca z tzw. droit de suite tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł.

Powyższa opłata jest obliczana według poniższych stawek:

1) 5% kwoty wylicytowanej dla sumy ≤ 50 000 Euro

2) 3% kwoty wylicytowanej dla sumy > 50 000 Euro oraz ≤ 200 000 Euro

3) 1% kwoty wylicytowanej dla sumy > 200 000 Euro oraz ≤ 350 000 Euro

4) 0,5% kwoty wylicytowanej dla sumy > 350 000 Euro oraz ≤ 500 000 Euro

5) 0,25% kwoty wylicytowanej dla sumy > 500 000 Euro, jednak opłata nie jest wyższa niż równowartość 12 500 Euro.

17. Przystąpienie do licytacji wiąże się z wyrażeniem zgody na weryfikację danych osobowych oraz wysyłanie korespondencji od Polskiego Domu Aukcyjnego na podany adres mailowy lub kontakt telefoniczny. Zgoda ta może być w każdym momencie cofnięta poprzez wysłanie stosownego oświadczenia na adres: [email protected], co skutkować będzie usunięciem danych z bazy.

O aukcji


FAQ
O sprzedawcy
Polski Dom Aukcyjny
Kontakt
Polski Dom Aukcyjny
room
ul. Batorego 2
31-135, Kraków
phone
+48795060001
Godziny otwarcia
Poniedziałek
10:00 - 18:00
Wtorek
10:00 - 18:00
Środa
10:00 - 18:00
Czwartek
10:00 - 18:00
Piątek
10:00 - 18:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte

Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także

keyboard_arrow_up
+