Olej na płótnie na drewnie, 66 × 51 cm
Główną postacią obrazu jest brodaty apostoł, przedstawiony z surowym i zdecydowanym wyrazem twarzy, odwrócił głowę w prawo, a jego spojrzenie jest przenikliwe i zdeterminowane. Przez jego ramię przewieszony jest płaszcz, który otacza jego ramię, podczas gdy on trzyma w dłoni książkę, umieszczoną przed jego klatką piersiową.
Przedstawianie popiersi lub głów apostołów stało się ważnym tematem eksplorowanym przez wielu artystów w XVII wieku. Choć nie był to nowy temat, miał znaczenie w kontekstach religijnych, a później zyskał popularność w grafice. W XVII wieku stał się poszukiwanym tematem wśród kolekcjonerów. Artyści nadawali każdemu apostołowi odrębne osobowości i cechy podobne do starożytnych filozofów.
Około 1610-1612 roku Rubens stworzył sekwencję apostołów ze świętym Piotrem, Symeonem i Salwatorem, wyróżniającą się trójwymiarowymi, heroicznymi przedstawieniami (Apostolado Lerma), wywierającymi znaczny wpływ. Zainspirowany przez Rubensa, Anthony van Dyck rozpoczął dwa cykle głów apostołów, pierwszy wykonany w latach 1618-1620 podczas jego stażu w warsztacie Rubensa, a drugi ukończony między marcem a październikiem 1621 roku. Obecny obraz wpisuje się w tę cenioną tradycję, na którą wpływ miała spuścizna artystyczna Rubensa i van Dycka. Olej na płótnie na drewnie, 66 × 51 cm
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji