Rysunek na papierze, 34 × 22 cm
W grocie z grobem Chrystus, trzymany przez anioły, leży i opłakuje na sarkofagu. Korona cierniowa leży na kamieniu na podłodze. Anioł podtrzymuje górną część ciała i trzyma rękę Chrystusa. Anioł przytula głowę do głowy Jezusa w żałobie. Klęczący anioł po prawej stronie trzyma drugą rękę Chrystusa, a trzeci anioł trzyma jego stopy. Aniołowie okazują swoją czułość obrazowi rany Chrystusa, co widać szczególnie na aniele, który trzyma stopy: patrzy on na poruszenie. Siedząca postać anioła po lewej stronie służy jako figura repoussoir, która zamyka kompozycję po lewej stronie. Putto po lewej stronie ciała Chrystusa ociera łzy z policzków. Trzy głowy cherubinów nadal pojawiają się w chmurach nad sceną. Kompozycję dopełnia zakrzywiony łuk. Temat Engelspieta pojawia się w malarstwie od XIV wieku. Nie ukazuje konkretnego momentu liczenia pasji, ale jest symbolem Eucharystii, co oznacza, że martwy Chrystus wokół grobu kojarzy się z ofiarą. Elegancka kompozycja obecnego rysunku interpretuje tradycyjny temat z poruszającą emocjonalnością.
Rysunek przedstawia kompozycję ołtarza z 1743 roku autorstwa Paula Trogera dla lewego ołtarza bocznego kościoła Elisabethinenkirche w Bratysławie (Pressburg). W Albertinie w Wiedniu znajdują się dwa rysunki, które również odzwierciedlają ten ołtarz. Nr inw. 27280 jest szkicem po obrazie. Inw. nr 30823 był wcześniej uważany za szkic do ołtarza, ale Johann Kronbichler przypisuje rysunek Josefowi Winterhalderowi lub Josefowi Krämerowi. Inw. nr 30823 i prezentowany tutaj arkusz są bardzo podobne pod względem stylu, ale różnią się w poszczególnych obszarach. Dno jaskini na wiedeńskim arkuszu jest szczegółowo wykonane, ale nie ma górnego końca kompozycji z kocem jaskiniowym i zakrzywionym końcem ołtarza. Rysunek na papierze, 34 × 22 cm
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji