serigrafia/papier, 60 x 45,6 cm (zadruk), numerowany tuszem l.d.:
'1/100', sucha pieczęć p.d.: 'Tamara de Lempicka | Marisa de Lempicka |
Estate Limited Edition'
Polska malarka, której twórczość przywoływana jest jako kwintesencja
stylu art deco w malarstwie. Jako młoda, bogata dziewczyna uczyła się na
pensji w Lozannie, skąd wyjeżdżała do Włoch - zwiedziła Rzym,
Florencję, Wenecję - gdzie zafascynowało ją malarstwo renesansowych
mistrzów. Podczas I wojny światowej mieszkała w Petersburgu, gdzie
poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego. W 1918 roku małżeństwo
zamieszkało w Paryżu. Łempicka rozpoczęła wówczas studia malarskie w
Academie de la Grand Chaumiere oraz w Academie Ranson u Maurice'a Denisa
i Andrea Lothe'a. Wystawiała swoje obrazy na salonach oraz w galeriach
paryskich. Malowała przede wszystkim portrety i akty, głównie ludzi
zamożnych bądź pięknych. W 1928 roku, odwiedziła trzykrotnie Warszawę,
gdzie odbyła się wystawa jej prac w warszawskiej Zachęcie; swoje dwa
obrazy pokazała także na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. W
1939 roku wyjechała do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku,
ostatnie lata życia spędziła w Meksyku. "Portrety, akty i martwe natury
Łempickiej są doskonałą realizacją stylu art deco: podporządkowany mu
jest zarówno typ, strój, fryzura i sposób upozowania modela, jak
wszystkie rekwizyty tła i wreszcie sposób malowania. Postkubistyczna
stylizacja: podkreślanie rysunkiem i światłem trójwymiarowości i
twardości form, ostrość koloru, gładkość metalicznych, lśniących
powierzchni, monumentalizacja, manieryczność ujęć i emalierska precyzja
wykończenia składają się na styl Łempickiej, idealnie wpisany w estetykę
lat dwudziestych" - Agnieszka Morawińska