75 x 55 cm, rzeźba w drewnie, polichromowana, malarstwo olejne, deska
Ta niezwykła realizacja łączy w sobie w sposób naturalny zarówno pełno- i półplastyczną rzeźbę w drewnie, jak i nie ustępujący jej w poziomie wykonania obraz olejny na desce. Kiedyś zapewne stanowiła część niewielkiej nadstawy ołtarzowej lub może dekorację ścian ambony. Przeznaczony do odbioru z niedużej odległości, pełen zaskakujących rozwiązań formalnych, ciągle nie do końca przypisany i miejscu, i czasowi obiekt, datowany na ok. poł. XVII w., pochodzi zapewne z Niemiec lub Północnych Włoch. W pierwszoplanowym, plastycznym przedstawieniu rzeźbiarskim uwidoczniona jest postać powstającego z mar, niesionego przez dwóch mężczyzn, młodego człowieka. Ponad nimi półplastyczne rzeźbiarskie wyobrażenie Chrystusa z wyciągniętą nad powstającym młodzieńcem dłonią. W tle malowane postaci osób towarzyszących zdarzeniu – z wyraźnie akcentowaną postacią kobiety po lewej stronie Chrystusa. Cała scena rozgrywa się na tle murów i bram miejskich. W oddali widoczny idylliczny krajobraz z pasącymi się barankami i budynkiem w formie rotundy. Scena ta przedstawia jedno z trzech cudownych uzdrowień i przywróceń do żywych jakich dokonał Jezus. W mieście Nain, w obecności matki młodzieńca i tłumu mieszkańców, którzy byli świadkami cudu – wskrzesił do życia młodzieńca już niesionego na marach poza mury miasta. Ten niezwykły obraz zachował się w doskonałym stanie, a warstwa malarska wydaje się nienaruszona i bez ingerencji konserwatorskich. Te widoczne są w niektórych partiach rzeźb, gdzie dokonano częściowo rekonstrukcji (ręce) oraz przemalowań (np. szaty Chrystusa). W znacznej jednak części zarówno sama substancja rzeźbiarska jak i polichromie pozostały oryginalne.
Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji