Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
39

Mariusz Dydo, Żubr XXL

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 4 474 - 5 145 EUR

Mariusz Dydo, Żubr XXL
Brąz patynowany,
Praca sygnowana
Wymiary: 33 x 52 cm
Edycja: 1/8/2020
_____

"W rzeźbie animalistycznej pociąga mnie jej nieprzerwane wyznaczanie odniesień kulturowych od sztuki jaskiniowej po dzisiejszy animizm w postaci zabawek i filmów animowanych.

Żubr w twórczości Mariusza Dydo jest już czymś w rodzaju wizytówki. Inspirowany sztuką malarstwa jaskiniowego, wymodelowany w oszczędnej stylistyce, dostojny i elegancki w formie. Początkowo był czymś w rodzaju talizmanu dla autora, jego alter ego. Szybko jednak się okazało, że ma potencjał na bestseller i powstały kolejne wzory w większej skali a ten prezentowany na aukcji jest pierwszym modelem wykonanym w brązie.

Już za sprawą samego materiału widzimy odejście od łączenia formy rzeźbiarskiej z graficznymi skrótami interpretacyjnymi tak charakterystycznymi dla rzeźb autora. W tym przypadku cała uwaga skupia się na bryle i jej napięciach płaszczyznowych. Sam Żubr zdaje się być obiektem ponadczasowym. Jest obrazem idei wszystkich żubrów co zbliża go do obiektu kultu i stanowi bezpośredni łącznik z duchem animizmu, w którym autor postrzega podświadome tęsknoty „łowcy" XXI wieku. Nie ma tu zbędnych opowieści, jest czysty, gładki artefakt z „patyną wieków". Tak samo odnajduje się w przestrzeni tysięcy lat wstecz, jak tu i w przyszłości". (Mariusz Dydo)
_____

Mariusz Dydo urodził się w 1979 roku. W 2004 roku obronił dyplom na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – w pracowni prof. Jerzego Nowakowskiego. W latach 1997-2003 współdziałał z Autorską Grupą Artystyczną Jacka Kucaby „Ruchome Święto". Z nią właśnie zadebiutował w 1998 roku wielkoformatowymi obrazami.

W 2007 roku Mariusz Dydo otworzył prywatne studio malarstwa i rzeźby. Ma na swoim koncie liczne realizacje dekoracji snycerskich i rzeźbiarskich do wnętrz sakralnych (m. in. bazyliki Św. Krzyża na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie czy kaplicy Św. Krzyża w Hlinik nad Hronom na Słowacji), projekty artystyczne na zlecenie Muzeum Trasy Turystycznej Kopalni Soli w Wieliczce, Muzeum Miasta Kraków, Fundacji Pomnik Ofiar Katynia oraz realizacje sepulkralne w Krakowie i Warszawie.

W 2006 roku rzeźbiarz był beneficjentem Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Został także laureatem pierwszej nagrody Tarnowskiego Biennale Sztuk Wszelakich (2005) oraz Nagrody „Artefakt" na Międzynarodowych Targach Łódzkich (2005).

W roku 2013 i 2015 był laureatem wyróżnienia w międzynarodowym konkursie „Rozdroża Wolności", a w 2015 laureatem jego pierwszej nagrody.

Prace Mariusza Dydo znajdują się m.in. w przestrzeniach publicznych  Muzeum Kopalni Soli w Wieliczce,  parku im. Ronalda Reagana w Gdańsku  czy Muzeum Historycznym Krakowa, zbiorach Muzeum narodowego w Krakowie oraz zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Izraelu, Luksemburgu, Niemczech, we Włoszech, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

W swojej twórczości analizuje wybrane momenty - obiekty - z historii sztuki i poddaje je obróbce formalnej z wykorzystaniem ideogramów i ikonografii zaczerpniętej z kultury popularnej. Często sięga po motywy animalistyczne i zamyka je w cyklach będących zdefiniowanym językiem formy rzeźbiarskiej. Głównym nośnikiem treści poza formą rzeźbiarską jest dla niego kolor i grafika budująca znaczenia, których dla jednego obiektu może być wiele. Twórczość Mariusza Dydo jest feerią kolorów i zaprzeczeniem jednego punktu odniesienia dla definicji formy i jej znaczenia. Można zaryzykować twierdzenie, że ogarnięta w całości jest to poniekąd sztuka nihilistyczna, gdzie jeden obiekt może być przyporządkowany odrębnym celom i ideom. Jest to celowy wynik zapożyczeń z świata popkultury, który z założenia nie służy budowie jednej idei lecz jedynie zapożycza obiekty poddając je różnorodnym naciskom formalnym i obróbce poprzez mass media w zależności od mody i zapotrzebowania. 

Jego sztuka oglądana z perspektywy obejmującej różne cykle pod pozorem radości i otwarcia na świat, kryje w sobie niepokój spowodowany entropią znaczeń i zanikania ich wcześniejszych sensów. Łatwość z jaką człowiek dokonuje tych zmian jest osią przewodnią w sztuce Mariusza Dydo.

Jedną z większych ciekawych realizacji w dossier Mariusza Dydo jest rzeźba przedstawiająca pięciometrową pomadę owiniętą w celofanowy papierek.

Punktem wyjścia dla rzeźby „Słodka jak cukierek" alias „Wolność Premium" jest refleksja nad pojęciem Wolności. Autor nadał jej znaczenie bliskie przyjemności i spełnienia zachcianki, w połączeniu z pokusą i obietnicą ukrytej nagrody. Trafność zrozumienia przekazu zależała od refleksji i kodów znaczeniowych które były najbliższe odbiorcy i stąd najczęstszym skojarzeniem które było argumentacją dla przyznania rzeźbie pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie „Rozdroża Wolności"  było to z fabryką czekoladek „Solidarność". Idąc za innymi rzeźbami Mariusza Dydo można łatwo zauważyć, że pochwała infantylizmu idzie tu w parze z przestrogą przed zbyt łatwym uleganiu jego pułapkom. Można by tu przytoczyć przypowieść o wilku w owczej skórze i tak to co jest kolorowym kuszącym opakowaniem z deklaracją wartości i zawartości może okazać się niesmacznym żartem o gorzkim smaku. Bryła rzeźby została perfekcyjnie opracowana w iluzji zagnieceń celofanowej osłonki, a wykończenie w technologii lakiernictwa samochodowego stworzyło jej dopełnienie, którego nie powstydziłby się sam Jeff Koons, z którym czasem autor jest porównywany.

Tę słodko gorzką przestrogę i obietnicę w jednym możecie zobaczyć w Parku im. Ronalda Reagana w Gdańsku.

Autor sam o sobie mówi, że jest kolejnym wcieleniem paleolitycznego łowcy dopisującym swoją historię do historii zapisanej na ścianach Lascaux, Altamiry i innych nadal nieodkrytych, a jego narzędziem łowcy jest karta kredytowa, obszarem polowania galeria handlowa, która w pigułce mówi o człowieku tyle co zbiory galerii sztuki i muzeów całego świata.

Aukcja
I Aukcja Rzeźby Współczesnej - Czołowi żyjący polscy artyści
gavel
Data
27 grudnia 2020 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
2 908 EUR
Estymacje
4 474 - 5 145 EUR
Cena sprzedaży
brak ofert
Pozycja nie jest już dostępna
Wyświetleń: 406 | Ulubione: 2
Aukcja

Galeria Lampert

I Aukcja Rzeźby Współczesnej - Czołowi żyjący polscy artyści
Data
27 grudnia 2020 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
18.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
 
Regulamin

I

  1. Przedmiotem aukcji są dzieła sztuki, powierzone przez artystów lub stanowiące własność Galerii Lampert.
  2. Obiekt wystawiony na aukcję posiada cenę wywoławczą, podaną w katalogu oraz estymację. 
  3. Do wylicytowanej ceny doliczona jest opłata organizacyjna w wysokości 18%. Opłata obowiązuje również w sprzedaży poaukcyjnej.
  4. Galeria Lampert zastrzega sobie prawo do odwołania aukcji bez podania przyczyny. 


II

  1. Osoby zainteresowane licytacją mają możliwość złożenia oferty kupna (z dowolnym limitem ceny) w dniach poprzedzających aukcję. W licytacji wezmą udział w ich imieniu pracownicy Galerii Lampert (Informacja o wysokości proponowanej najwyższej ceny jest informacją całkowicie poufną). 
  2. Istnieje możliwość telefonicznego udziału w licytacji poszczególnych obiektów, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia w Galerii Lampert. 
  3. Galeria Lampert nie ponosi odpowiedzialności za problemy techniczne w tym brak możliwości połączenia się telefonicznego z klientem w trakcie trwania licytacji. 


III

  1. Aukcja prowadzona jest przez upoważnioną osobę – aukcjonera.
  2. Licytacja zaczyna się od ceny wywoławczej podanej w katalogu. Większość obiektów posiada cenę gwarantowaną poniżej której, obiekt nie może zostać sprzedany bez zgody artysty. Cena gwarantowana jest znana tylko Galerii, sprzedającemu i aukcjonerowi i stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.
  3. O wysokości kwoty postąpienia decyduje aukcjoner. Zwyczajowo stanowi ona około 10% poprzednio zgłoszonej oferty. 
  4. Aukcjoner jest upoważniony do samodzielnego składania kolejnych ofert lub w odpowiedzi na oferty osób licytujących, aż do osiągnięcia ceny gwarantowanej.
  5. Nabywcą zostaje osoba, która zaproponowała najwyższą cenę. Uderzenie młotkiem przez aukcjonera jest równoznaczne z zakończeniem licytacji. Jeżeli licytacja zostaje zakończona w sposób sporny, aukcjoner jest upoważniony do rozwiązania sporu lub ponownego przeprowadzenia licytacji. 
  6. Umowa sprzedaży nie zostaje zawarta, gdy licytacja kończy się poniżej ceny gwarantowanej. W takim przypadku zawarcie umowy kupna-sprzedaży musi zostać zatwierdzone przez właściciela licytowanego obiektu, który na podjęcie decyzji ma 7 dni kalendarzowych. Wylicytowana cena stanowi w takim przypadku wiążącą ofertę nabywcy. Jeśli po aukcji zostanie zgłoszona kolejna oferta zakupu – co najmniej w cenie gwarantowanej – pierwszemu oferentowi przysługuje prawo pierwokupu w cenie gwarantowanej. 


IV

  1. Nabywca zobowiązany jest wykupić obiekt w ciągu 5 dni od zakończenia aukcji lub od uzgodnienia oferty. Dopuszcza się możliwość wpłaty zadatku w wysokości 20% wylicytowanej ceny. Pozostała kwota powinna być wówczas uregulowana w terminie do 10 dni od zakończenia aukcji. W przypadku niedotrzymania tego terminu następuje przepadek wpłaconego zadatku.
  2. Prawo własności przechodzi na kupującego w momencie uregulowania całej kwoty. 


V

  1. Galeria Lampert daje gwarancję autorstwa i innych cech obiektu , opisanych w katalogu.
  2. Galeria Lampert nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i prawne zakupionych obiektów. 
O aukcji

Pochodzą z różnych regionów Polski i ukończyli różne Akademie Sztuk Pięknych. Artyści tworzący w drewnie, szkle, brązie, ceramice i innych materiałach. Twórcy dopiero wyznaczający swoją artystyczną ścieżkę jak i tacy, którzy już odcisnęli wyraźny ślad w historii polskiej sztuki współczesnej. Powiedzieć, że są najlepszymi, nadal żyjącymi, polskimi rzeźbiarzami i rzeźbiarkami – to powiedzieć zdecydowanie zbyt mało!


Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na pierwszą Aukcję Rzeźby Współczesnej, na której pragniemy zaprezentować bez wątpienia wyjątkowe, artystyczne osobowości. Co istotne – osobowości nadal będące wśród nas. Artystów, których można poznać, z którymi można porozmawiać, i których historię można śledzić na własne oczy. Pragniemy zerwać z pewnego rodzaju kultem twórców którzy już od nas odeszli i pokazać, że wśród nas są artyści równie istotni dla naszego dorobku kulturowego. 


Obok kilkudziesięciu rzeźb, chcielibyśmy także zaprezentować Państwu dwie prace Henryka Cześnika. Rysunek i – tak bardzo charakterystyczny dla Jego działalności – obraz namalowany na prześcieradle. Pomimo odmiennej dziedziny prof. Cześnik jest artystą niezwykle ważnym dla naszej galerii i nie wyobrażamy sobie, że mogłoby go zabraknąć na organizowanej przez nas premierowej aukcji. 


Zapraszamy serdecznie do udziału. W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu z nami – z radością rozwiejemy wszelkie wątpliwości. Istnieje możliwość zobaczenia każdego z obiektów w naszej stacjonarnej galerii w Krakowie – po uprzednim uzgodnieniu terminu.


Galeria Lampert

Dane kontaktowe:
[email protected]
+48730952901
www.galerialampert.com

FAQ
O sprzedawcy
Galeria Lampert
Kontakt
Galeria Lampert
room
ul. Floriańska 44
31-021 Kraków
phone
+48730952901
Klienci kupujący dzieła tego artysty kupowali także
keyboard_arrow_up