Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
115

Święty Paweł Apostoł

add Twoja notatka 
Opis pozycji
Estymacje: 25 566 - 29 827 EUR
drewno lipowe, bejcowane i lakierowane, obecnie odsłonięte, pierwotnie polichromowane i złocone; zachowane resztki gruntu kredowego i śladowo pierwotna polichromia ze złoceniami; wys. 187 cm;
Rzeźbiarz nadreński lub niderlandzki?, burgundzki ?, 1 ćw. XV w.
W załączeniu ekspertyza dr. hab. Jakuba Sito

Wybitnej klasy gotycka rzeźba powstała w kręgu niemieckim; przedstawia Św. Pawła, o czym świadczy gest lewej ręki pierwotnie przytrzymującej miecz (widoczny w podstawie kolisty otwór jest tego drugim świadectwem). Wielka rozmiarami rzeźba niemal z całą pewnością wisiała na filarze nawy kościoła w ramach typowego dla większych świątyń w tym okresie średniowiecza rzeźbiarskiego cyklu apostołów. Jest ona doskonałym przykładem późnej fazy stylu międzynarodowego - świadczą o tym proporcje ciała, typ idealizowanej, nieco spłaszczonej twarzy, a nade wszystko kształt draperii spływającej równoległymi, miękko układającymi się, jakby ornamentalizującymi fałdami, z udziałem fałdów równoległych i nielicznych załamań. Kolista podstawa pokryta konkretnymi gatunkami kwiatów to z kolei przykład wzmożonego zainteresowania naturą charakterystyczny dla 1. poł. XV w.
„To wybitne w skali europejskiej dzieło wyraźnie wskazuje na konkretny krąg geograficzny, jako miejsce swego powstania. Figura musiała bowiem, jak sądzę, powstać w jednym z ośrodków rzeźbiarskich szeroko rozumianego pasa geograficznego między Mozą, Mozelą i Renem, w którym sztuka 1. ćw. XV w. kształtowała się pod wpływem artystycznej kultury Burgundii końca XIV i początków następnego stulecia. Elegancki układ fałdów płaszcza, zwłaszcza jego zaklęśnięcia w miejscach podwiniętych i chowających się pod fałdami wierzchnimi, a także fałdowania równoległe, przypominają w wysokim stopniu rozwiązania wprowadzone przez najwybitniejszego rzeźbiarza burgundzkiego, działającego w Dijon Clausa Slutera (ok. 1355-1406/1405). Sluter oddziałał na całe kolejne pokolenie anonimowych najczęściej rzeźbiarzy działających zarówno w Burgundii, jak i w Niderlandach, a także w położonej po drugiej stronie Renu zachodniej części krajów niemieckich. Obok elementów charakterystycznego dla 2. połowy wieku XIV, z kulminacją ok. 1400 r., tzw. stylu pięknego, z typową dla elegancją, gracją, powabem, dwornością póz i gestów, można w omawianej rzeźbie św. Pawła zaobserwować także wzrastający w XV w. czynnik naturalistyczny. Reprezentują go choćby silnie użylone dłonie, kościste palce stóp, czy wspomniane zainteresowanie florą (konkretne gatunki kwiatów na podstawie)”.
[fragmenty opinii dr. hab. Jakuba Sito].
Aukcja
„Silent Selling” wystawa dzieł sztuki współczesnej
gavel
Data
27 stycznia 2023 CET/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
-
Estymacje
25 566 - 29 827 EUR
Wyświetleń: 71 | Ulubione: 0
Aukcja

Rempex

„Silent Selling” wystawa dzieł sztuki współczesnej
Data
27 stycznia 2023 CET/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Licytacja na żywo w tej aukcji odbywa się w zewnętrznym serwisie. Aby brać udział w licytacji ustaw limity na wybrane pozycje. Zostaną one przesłane do organizatora aukcji.
Opłata aukcyjna
20.00%
Podbicia
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Rempex
Kontakt
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
Godziny otwarcia
Poniedziałek
11:00 - 19:00
Wtorek
11:00 - 19:00
Środa
11:00 - 19:00
Czwartek
11:00 - 19:00
Piątek
11:00 - 19:00
Sobota
Zamknięte
Niedziela
Zamknięte
keyboard_arrow_up