Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Co to jest fowizm?

Fowizm w porównaniu do wielu innych kierunków sztuki istniał bardzo krótko, gdyż jego ramy czasowe określa się w przedziale 1905 – 1907. Rozwijał się w okresie modernizmu, jako pewnego rodzaju odłam ekspresjonizmu. Przedstawicieli fowizmu łączyły podobne poglądy, które opierały się głównie na uzyskaniu całkowitej swobody artystycznej i zerwaniem z naśladowaniem natury. Sama nazwa kierunku powstała w 1906 roku, kiedy jeden z krytyków podczas oglądania wystawy rzeźb zauważył jeden z obrazów przyszłych fowistów i krzyknął “Donatello parmi les Fauves!”, co oznaczało “Donatello wśród drapieżników”. Z uwagi na fakt, że z języka francuskiego słowa “Le fauve” oznaczają dziką bestię i drapieżnika, to określenie to okazało się bardzo trafne w stosunku do najbardziej charakterystycznych cech malarstwa fowistycznego.

Fowizm w sztuce – charakterystyczne cechy

Jak każdy kierunek rozpowszechniony w sztuce, tak fowizm w malarstwie również ma swoje cechy charakterystyczne. Zdecydowanie główną inspiracją do tworzenia obrazów była prymitywna sztuka ludowa, w tym również twórczość van Gogha, Gauguina i Cézanne’a. Przewodnią tematyką obrazów typowych dla fowizmu były portrety, pejzaże i sceny we wnętrzach utrzymane w jaskrawych barwach. Dodatkowo każde dzieło wyróżniało często odwrócenie kolorów, przez co na płótnach można było zauważyć między innymi pasy zieleni i fioletu jako cienie na twarzy. Poza charakterystyczną kolorystyką, obrazy cechowała śmiała deformacja rysunku, rezygnacja ze światłocienia i plastycznego modelunku. Płaskie zestawienia żywych i kontrastujących ze sobą barw w połączeniu z uproszczoną formą, pozbawioną związku z rzeczywistością stało się znakiem rozpoznawczym, szczególnie portretów typowych dla fowizmu. Warto podkreślić, że kolor w tym kierunku malarskim miał posłużyć głównie wyrażeniu emocji. Dodatkowo fowiści często stosowali różnego rodzaju wyolbrzymienia poprzez potęgowanie charakterystycznych cech danej rzeczy, rezygnując przy tym z wszelkich zasad związanych z prawem perspektywy. W ich dziełach można było zauważyć prawdziwą afirmację życia, wigoru i radości ukazywaną za pomocą wyrazistej faktury i konturów.

Fowizm – najpopularniejsi przedstawiciele tego kierunku

Można wyróżnić wielu przedstawicieli fowizmu, którzy należeli do grupy wyjątkowych artystów o ogromnej wyobraźni i kreatywności. Tworzenie dla nich dzieł było prawdziwą pasją, której oddawali się bezgranicznie. W każdą pracę wkładali całe swoje serce, podkreślając detale i przykładając wagę do szczegółów oraz koloru i siły wyrazu. Wśród najpopularniejszych przedstawicieli fowizmu znaleźli się między innymi:

  • André Derain (1880-1954) – francuski malarz, grafik, rzeźbiarz i scenograf, który był jednym z założycieli fowizmu. Jego obrazy przedstawiały głównie martwą naturę, pejzaże, portrety i akty. W dziełach starał się nadawać miastom radosny charakter poprzez zastosowanie kolorystycznych kontrastów. Natomiast jego rzeźby wyróżniały się silną geometryzacją kształtów. Po krótkiej fascynacji fowizmem malarz skierował się w stronę realizmu.
  • Kees van Dongen (1877-1968) – francuski malarz i ilustrator holenderskiego pochodzenia, który po 1905 roku związał się z fowistami. Jego dzieła wyróżniały się przede wszystkim kontrastującymi ze sobą kolorami, surowym realizmem i czarnymi konturami.
  • Albert Marquet (1875-1947) – francuski malarz, rysownik i grafik specjalizujący się w malowaniu pejzaży i scen paryskich. Jego prace przedstawiały głównie Sekwanę i jej mosty oraz charakteryzowały się jasną i pełną światła kolorystyką.
  • Henri Matisse (1869-1954) – francuski malarz, który z całego grona fowistów był uważany za najsłynniejszego i najbardziej wybitnego. Wykształcił swój własny styl w 1905 roku, zapełniając swoje płótna plamami intensywnych i świetlistych kolorów, które znakomicie ze sobą kontrastowały. W celu zwiększenia czytelności obrazów stawiał na delikatny kontur.
  • Georges Rouault (1871-1958) – francuski malarz, który w 1905 roku zbliżył się do grona fowistów, zaprzyjaźniając się z Henrim Matissem, Albertem Marquetem, Henrim Manguinem i Charlesem Camoinem. Tworzył niezwykle emocjonalne dzieła w tematyce religijnej i społeczno-obyczajowej, cechujące się mocnymi kontrastami.
  • Maurice de Vlaminck (1876-1958) – malarz i grafik francuskiego pochodzenia, jeden z twórców i czołowych przedstawicieli fowizmu. Jego prace przedstawiały głównie pejzaże, kwiaty oraz martwą naturę układając się w dynamiczne kompozycje o mocno uproszczonej formie. Malarz mocno inspirował się Vincentem van Goghem.
  • Raoul Dufy (1877-1953) – malarz i grafik francuski działający w myśl malarstwa fowistycznego. W przeciwieństwie do założycieli fowizmu podczas tworzenia dzieł stawiał na znacznie większą lekkość niż pozostali twórcy tego kierunku.

Fowizm — dzieła, które warto znać

Wśród dzieł wartych uwagi typowych dla fowizmu znajdują się między innymi:

  • Henri Matisse “Otwarte okno” (1905) – dzieło sprawiające wrażenie namalowanego z pozoru niestaranną techniką, gdyż brak w nim płynnych przejść i półtonów. Obraz przedstawia widok z okna mieszkania artysty na południowe wybrzeże Francji, w którym niebo praktycznie łączy się z morzem, na którym widoczne są kołyszące się żaglówki na różowo-liliowych falach z jaskrawo pomarańczowymi masztami. Zieleń otaczająca przestrzeń okienną wraz z donicami ustawionymi na parapecie tworzy spokojne tło.
  • Henri Matisse “Kobieta w kapeluszu” (1905) – dzieło, w którym można zauważyć brak skomplikowanych linii i przyjemnych dla oczu barw. Obraz przedstawia kobietę w dużym, dość niezgrabnym i mało twarzowym kapeluszu. Bohaterka charakteryzuje się niewielkim podobieństwem do prawdziwej postaci ze względu na krzykliwe kolory i dziwne kontury, które odbiegają od rzeczywistości, a same rysy jej twarzy są bardzo uproszczone, co wygląda, jakby została specjalnie oszpecona.
  • Henri Matisse “Portret pani M.” z zieloną pręgą (1905) – portret przedstawiający żonę malarza Amélie Noellie Matisse-Parayre. Jest to olejny obraz namalowany na płótnie, a jego nazwa pochodzi od zielonego paska dzielącego twarz kobiety na pół. W ten sposób artysta chciał wytworzyć wrażenie światła, głębi i cienia bez użycia techniki tradycyjnego cieniowania.
  • Maurice de Vlaminck “Czerwone drzewa” (1906) – dzieło utrzymane w ciepłych barwach przedstawiające porośnięty drzewami las o czerwonych koronach. W tle widoczny zachód słońca. Barwy na obrazie mocno kontrastują ze sobą, a charakterystycznym elementem jest wyraźny kontur w czarnym odcieniu.
  • André Derain “Most Westminsterski” (1906) – panorama Londynu w postaci fowistycznego pejzażu przedstawiającego drzewa i parlament w tle w szerokiej gamie barw z mocnymi kontrastami temperaturowymi. Widoczna próba oddania ruchu i dynamizmu za pomocą intensywnych kolorów.

Fowizm na aukcjach OneBid

Na portalu aukcyjnym OneBid można znaleźć szeroki wybór obrazów typowych dla fowizmu, które cieszą się dużą popularnością wśród pasjonatów sztuki i malarstwa. Ponadto platforma prezentuje także wiele innych dzieł z pozostałych kierunków, które są równie atrakcyjne. Aby skorzystać z portalu wystarczy założyć konto oraz zgłosić chęć swojego udziału w wybranych aukcjach, bez konieczności wychodzenia z domu. Licytacje online są niezwykle wygodnym i komfortowym rozwiązaniem, które pozwala zdobyć doskonałe dzieła sztuki wystawiane w największych domach aukcyjnych w Polsce i w Europie. Zapraszamy do odwiedzenia portalu OneBid już dziś!

04/03/2022

keyboard_arrow_up