Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Twórczość Magdaleny Abakanowicz

Magdalena Abakanowicz to jedna z najbardziej znanych polskich artystek, która nie poprzestawała na jednej dziedzinie sztuki. Zajmowała się malarstwem, a następnie tkaniną i rzeźbą. Artystka prezentowała swoje prace w galeriach i muzeach na całym świecie. Magdalena Abakanowicz to laureatka wielu nagród. Chcesz dowiedzieć się więcej o tej wyjątkowej artystce? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj historię Abakanowicz oraz jej najważniejsze realizacje.

Magdalena Abakanowicz – życie

Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku w Falentach pod Warszawą. Na tej mazowieckiej wsi artystka spędziła dzieciństwo – mieszkała w ogromnym domu, który był właściwie dworem. Jak sama twierdziła, była dzieckiem nieśmiałym i płaczliwym. Próbowała swoich sił w liceum plastycznym, jednak nie doceniono tam jej talentu. To sprawiło, że poświęciła się malarstwu. W 1949 roku rozpoczęła naukę Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, natomiast na drugim roku studiów przeniosła się do Warszawy. Przyznawała, że nie wiodło się jej dobrze. Zmagała się z biedą, co dodatkowo utrudniało czas studiów. Gdy mieszkała z mężem w niewielkiej kawalerce, malowała ogromne płótna. Brak trójwymiarowości zaczął jej jednak przeszkadzać. Zajęła się wtedy zszywaniem kawałków tkanin.

Abakany – ważna część historii Magdaleny Abakanowicz

Abakany, których nazwa pochodzi od nazwiska artystki, można określić miękkimi formami rzeźbiarskimi. Były one wykonane z barwionego, sizalowego włókna, a na wystawach podwieszano je do sufitu. W 1965 roku Abakanowicz Magdalena zdobyła złoty medal na Biennale w Sᾶo Paulo, co rozpoczęło jej międzynarodową karierę. Abakany były dla ludzi z jednej strony drażniące, co przyznawała artystka, a z drugiej strony budziły zachwyt. Były bowiem niezwykle pomysłowe. Abakany były pokazywane między innymi w Holandii czy w Nowym Jorku.

Abakany mogły być tak duże i sztywne za sprawą materiału wykorzystanego do ich powstania. Warto pamiętać, że rama tkacka ma mniej więcej 2 m szerokości, dlatego praca przy tych niezwykłych rzeźbach wymagała również łączenia elementów. Abakanowicz rzeźby nie tworzyła sama – miała pomoc asystentek, których zadaniem było między innymi barwienie włókien.

Te wyjątkowe realizacje pokazywały, w jaki sposób Magdalena Abakanowicz myśli o tkaninie oraz jej możliwościach formowania jej. Rzeźby stały się przepustką artystki do międzynarodowej kariery.

Zbiór dzieł ponad dzieło jednostkowe

Abakanowicz rzeźby tworzyła zbiorami. Zamiast jednej miało być ich wiele, czego doskonałym potwierdzeniem jest wystawa z lat 70. “Struktury organiczne”. W galerii znajdowało się kilkadziesiąt form, które różniły się wielkością. To tylko jeden z przykładów na to, jak Abakanowicz przedkładała zespół prac nad dzieło jednostkowe.

Dobrym przykładem są również “Alteracje” – to seria ludzkich, siedzących figur. Warto znać również “Postacie siedzące”, które są dużym kontrastem do akaban. Ten zbiór rzeźb zawiera sylwetki, spośród których każda jest tak naprawdę samowystarczalna. Figury akcentują właściwości materiału, z którego zostały wykonane. Tematyka tego zbioru dzieł to dramat ludzkiej egzystencji.

Artystka podejmowała w swoich dziełach tematykę współczesnego człowieka, który jest zagubiony w świecie. Człowiek ten pozostaje anonimowy w tłumie.

Klatka Abakanowicz – nawiązanie do sytuacji politycznej

Klatka to rzeźba, która została wykonana w 1985 z drewna oraz tkaniny jutowej. Abakanowicz Magdalena chciała przy jej pomocy ukazać sytuację polityczną w czasach schyłkowych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. We wnętrzu klatki widoczna jest skulona postać, która ma stanowić symbol zniewolenia. Choć praca odnosi się do sytuacji w Polsce, jest uniwersalna dla osób spoza kraju. Ci, którzy nie znają sytuacji politycznej Polski, mogą odczytywać Klatkę Abakanowicz jako metaforę zamknięcia na świat.

Tłum – jedna z najpopularniejszych instalacji Abakanowicz

Tłum to zbiór rzeźb, które powstawały w latach 1986–1994, a do ich wykonania wykorzystane zostały tkanina jutowa i żywica. Tłum to praca, która składa się z rzeźb przypominających człowieka, jednak pozbawionych głowy. Postacie są ustawione obok siebie. Instalacja ta stanowi refleksję nad wspólnym losem ludzi. Postacie są pozbawione indywidualności.

Tłum Magdaleny Abakanowicz pojawiał się w przestrzeniach publicznych, na przykład w Budapeszcie, gdzie znalazło się aż 50 figur.

Magdalena Abakanowicz – w jaki sposób pracowała?

Abakanowicz Magdalena tworzyła większość figur w podobny sposób. Rozpoczynała od stworzenia gipsowej formy postaci. Tkaninę pozyskiwała z wykorzystywanych wcześniej worków jutowych. Fragmenty materiału moczyła w kleju stolarskim, a następnie układała je i dociskała w formie. Abakanowicz utwardzała też płótno żywicą syntetyczną. Warto wiedzieć, że na koniec lat 90. zaczęła wykorzystywać nie tylko jutę, lecz także inne materiały. Tworzyła z brązu, betonu czy żeliwa. W przypadku “Mutantów”, których bardzo długo dopracowywano, artystka wykorzystała tkaninę jutową, żywicę oraz metal. Abakanowicz rzeźby tworzyła bez twarzy, czyli tego elementu, który szczególnie odróżnia od siebie ludzi. Poszczególne postaci są pozbawione tożsamości – po prostu giną w tłumie.

Skorzystaj z aukcji internetowych pełnych rzeźb!

Jeśli cenisz twórczość Magdaleny Abakanowicz, zajrzyj do OneBid. Na naszym portalu aukcyjnym znajdziesz różnorodne rzeźby, ale też inne dzieła znanej na całym świecie artystki. W OneBid bez trudu znajdziesz to, co Cię interesuje. Zajrzyj do zakładki z artystami. Możesz dodać artystę do ulubionych, żeby uzyskiwać powiadomienia, jeśli jakieś jego dzieło będzie dostępne na aukcji. Możesz też szukać interesujących przedmiotów, wpisując odpowiednie słowo w wyszukiwarkę. Na naszym portalu aukcyjnym znajdziesz aukcje monet, sztuki czy książek. Każdy kolekcjoner znajdzie więc coś dla siebie, a dzięki łatwemu licytowaniu możesz szybko powiększyć swoją kolekcję.

06/07/2022

Malarstwo

keyboard_arrow_up