Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Jak dbać i przechowywać stare obrazy?

Każdy posiadacz cennego dzieła sztuki lub obrazu, który mu się podoba, pragnie, aby jak najdłużej cieszył się swoją świetnością. Dzieła sztuki wchodzące w skład domowego zbioru są dla każdego kolekcjonera niezwykle istotne i zasługują na wyjątkowe traktowanie tak, aby można się było nimi cieszyć jak najdłużej. Nie każdy jednak wie, jak zabezpieczyć obraz na płótnie? W kilku przydatnych punktach przedstawiamy dziś podstawowe rady, które pomogą właściwie przechowywać i dbać o obrazy w naszej prywatnej kolekcji.

Transport dzieła sztuki

Ostatnimi czasy coraz popularniejsze stają się aukcje internetowe dzieł sztuki. Wiążę się to z koniecznością przetransportowania dzieła czasem nawet do innego kraju. Obraz często przebywa drogę samolotem, statkiem czy samochodem, przechodzi przez wiele rąk osób trzecich, dlatego tak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie dzieła sztuki. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czym zabezpieczyć obraz, aby dotarł do właściciela bez szwanku. Zanim zakupiony obraz zawiśnie na ścianie bardzo istotne jest, aby odpowiednio zabezpieczać go przed mechanicznymi urazami, na które jest narażone już podczas transportu. Przydatna będzie zwłaszcza folia bąbelkowa, którą należy owinąć obraz bąbelkami do zewnątrz, to bardzo ważny punkt.

W przypadku dzieł za szybą należy pamiętać również, aby na szkło przykleić specjalną taśmę transportową, która zminimalizuje uszkodzenie popękania lica. Zabezpieczenia wymagają również rogi obrazu, które można ochronić za pomocą specjalnych trójkątnych kartoników. Wszystkie te czynności najlepiej wykonywać w bawełnianych rękawiczkach, co zniweluje pozostawienie na dziele sztuki odcisków i plam. Spakowane dzieło należy odpowiednio przymocować i przewozić na stojąco tak, aby nie zsunęło się i nie upadło, powodując niepożądane uszkodzenie. Warto również odpowiednio okleić paczkę i poinformować, że to towar niezwykle delikatny. Planując transport zawsze warto wziąć pod uwagę korzystanie ze specjalistycznych usług transportowych, specjalizujących się w przewozie dzieł sztuki i oferujących kompleksowe zabezpieczenie.

Magazynowanie prac

Bardzo istotne jest, aby dzieło sztuki nie przebywało długo w szczelnym zamknięciu, bez dopływu powietrza. Jeśli z różnych powodów nie możemy wyeksponować dzieła i jesteśmy zmuszeni je magazynować przez dłuższy czas, warto wybrać miejsce suche oraz wolne od wilgoci, która wpływa negatywnie na stan techniczny obrazu ułatwiając rozwój grzybów. Warunki magazynowania nie powinny różnić się mocno od tych, w których obraz będzie wisiał na ścianie. Wszystkie drastyczne różnice i przejścia z zimna do ciepła oraz z suchego do miejsc wilgotnych i na odwrót, są bardzo niekorzystne i należy ich unikać. Dzieła magazynowane przez długi czas trzeba okresowo doglądać tak, aby na bieżąco czuwać nad ich stanem technicznym. Umieszczamy obrazy tak, aby nie miały styczności z podłożem, można przykryć bawełnianym materiałem, aby zbytnio się nie kurzyły. Tworzyw sztucznych należy bezwzględnie unikać, ponieważ nie przepuszczają powietrza.

Wieszanie i ekspozycja

Oprócz pobudek estetycznych, takich jak kolor ściany czy wybór odpowiedniej ramy, które w dużej mierze wpływają na odbiór obrazu, niezwykle istotne w momencie wieszania obrazu jest także zadbanie o właściwe i dogodne warunki prezentowania dzieła. Należy unikać wieszania obrazu w pobliżu miejsc narażonych zarówno na zwiększone temperatury, jak kominek czy grzejnik, jak i zbyt niskich, na przykład w pobliżu drzwi wyjściowych lub na taras. Bardzo ważne jest również, aby miejsce, w którym decydujemy się na powieszenie nie było intensywnie naświetlone. Długotrwałe narażenie na promienie słoneczne sprawiają, że zarówno dzieła olejne jak i akwarele bledną i tracą kolor. Wieszając dzieło sztuki warto zadbać, aby pomiędzy nim a powierzchnią ściany znajdowała się niewielka przestrzeń, która zapobiegać będzie zbieraniu się w tym miejscu kurzu oraz wilgoci. Warto pamiętać, aby dzieła pozbawione szyby nie znajdowały się w pomieszczeniach, w których pojawia się dym papierosowy.

Czyszczenie z kurzu

Powieszone dzieła sztuki z biegiem czasu będą zbierać kurz i brud, dlatego bardzo ważne jest, aby poddawać je regularnym zabiegom odświeżającym. Niewielkie ilości kurzu osiadające na pracach olejnych można usuwać z powierzchni płótna za pomocą bardzo miękkiej, delikatnej szczotki do kurzu o właściwościach antystatycznych. Jednocześnie należy unikać piórek oraz wełny owczej i innych szorstkich materiałów, które mogłyby uszkodzić lico obrazu i pozostawić na jego powierzchni fragmenty włosia. W przypadku delikatnych zabrudzeń można użyć wilgotnej bawełnianej szmatki i bardzo delikatnie przecierać nią obraz. Najlepiej ściągnąć ramę, tak aby jej nie uszkodzić i dotrzeć do wszystkich zakamarków dzieła, także tych znajdujących się pod oprawą. Jeśli spostrzeżemy, że na bawełnianej szmatce, oprócz kurzu pojawia się także odcień farby, należy zaprzestać dalszych prac i pozwolić, aby czyszczenie dokończył specjalista w tej dziedzinie. Podobnie rzecz ma się w przypadku przemywania ramy. O ile nie posiada ona żadnych ubytków i uszkodzeń, można ją umyć za pomocą wilgotnej, bawełnianej szmatki.

Jak zabezpieczyć obraz na płótnie?

Obrazy na płótnie jak każdy obraz potrzebuje zabezpieczenia, które ochroni go przed działaniem szkodliwych promieni UV, warunków atmosferycznych, kurzu i innych zabrudzeń. Mimo trwałości farb zawsze istnieje ryzyko, że te czynniki spowodują jego zniszczenie. Zabezpieczenie obrazu olejnego przed zniszczeniem, musi być na tyle trwałe, żeby ochronić obraz, ale równocześnie delikatne, aby nie wpłynąć na jego strukturę i kolory. Z tego względu obrazy na płótnie najlepiej zabezpieczyć odpowiednim werniksem. To preparaty malarskie, które służą do konserwacji prac. Mogą posiadać różną konsystencję i barwę w zależności od rodzaju i ilości żywicy wykorzystanej do ich stworzenia. Tradycyjny werniks na żywicy damarowej jest w żółtym odcieniu i może lekko żółknąć na powierzchni obrazu, przez co jego kolory mogą ulegać niewielkiej zmianie. Werniks na żywicy ketonowej jest neutralny i nie wpływa na końcowy efekt. Obecnie najpopularniejszy jest werniks akrylowy, który jest uniwersalny i delikatniejszy pod względem chemicznym. Werniksy występują w różnych stopniach połysku: błyszczący, satynowy lub matowy. Można go zdjąć za pomocą odpowiedniego rozpuszczalnika dobranego według rodzaju żywicy. Werniks najlepiej nakładać pędzlem, powinien być on szeroki i miękki. Możemy go również nałożyć dłonią lub poprzez spryskanie. Werniks należy nakładać cienkimi warstwami, powtarzając ten zabieg do otrzymania grubszej warstwy. Całkowite wyschnięcie obrazu może zająć nawet kilka miesięcy w zależności od materiału, którego użyto do jego namalowania.

Sprawdź aktualną ofertę dzieł sztuki dostępnych na onebid.pl. Z pewnością mamy przedmiot, który skradnie Twoje serce i zapragniesz go wylicytować.

14/05/2022

Malarstwo

keyboard_arrow_up