Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Flirt z mistrzami

Ewa Juszkiewicz urodziła się 3 września 1984 roku w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Krakowie. Od 2010 roku jest doktorantką na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2004–2009 studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współtworzy vj-ski kolektyw AAA Tanie Wizualki. W 2013 roku została laureatką prestiżowego Grand Prix 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie's Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

W październiku 2021 roku obraz autorstwa artystki o tytule „Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck)” został sprzedany za blisko 2 miliony złotych, a dzieło “Grove” znalazło nabywcę za równowartość 2,5 miliona złotych. W listopadzie 2021 roku na wieczornej aukcji Phillips w Nowym Jorku obraz „Girl in Blue” (“Dziewczyna w błękicie”) z 2013 roku został sprzedany za kwotę 730 tysięcy dolarów (3 miliony złotych). W pracy "Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)" Ewa Juszkiewicz przeobraża postać portretowanej kobiety, zakrywając jej twarz. W ten sposób artystka przygląda się schematom przedstawiania kobiecego piękna, reprezentacji płci i klasy społecznej. Podejmuje dialog z tradycją, klasycznym malarstwem, tworząc zaburzone malarskie duplikaty z przeszłości pełne nowych odniesień. Dochód ze sprzedaży dzieła – pozyskanego dzięki hojności anonimowego darczyńcy – zasilił fundusze przeznaczone na działania statutowe Muzeum POLIN w Warszawie. 

Zdjęcie: culture.pl

14/08/2022

Malarstwo współczesne

keyboard_arrow_up