Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Mroczna sztuka

Francisco Goya, "Saturn pożerający własne dzieci"

Mroczna sztuka


Goya uważany jest jednocześnie za ostatniego ze starych mistrzów i pierwszego ze współczesnych. Za życia odnosił wielkie sukcesy jako hiszpański malarz i grafik romantyczny. Dzieło należy do cyklu 14 czarnych obrazów – malowideł wykonanych przez Goyę na ścianach jego domu nazywanego Domem Głuchego w latach 1819–1823. Dopiero około stu lat później nazwano je czarnymi obrazami, ze względu na dominującą paletę barw ich pesymistyczny wydźwięk. Obecnie znajdują się w zbiorach Muzeum Prado. O motywie boga Saturna Goya myślał już ponad 20 lat wcześniej, robiąc szkic, który przechowywany jest także w Muzeum Prado. Wyrażają one jego lęk przed starością i samotnością, są również satyrą rodzaju ludzkiego i państwa hiszpańskiego. Saturn, podobnie jak grecki Kronos, pożerał potomków zaraz po urodzeniu. Na obrazie został przedstawiony bóg w trakcie pożerania swojego potomka, ciało syna, pozbawione jest już głowy i ramienia. Saturn spogląda wprost na widza, obłąkanym spojrzeniem. Postać wypełnia niemal całą przestrzeń obrazu, co pogłębia nastrój grozy.


Salvator Rosa, „Kuszenie św. Antoniego”

Mroczna sztuka


Salvator Rosa był włoskim artystą barokowym. Studiował sztukę u krewnych aż do śmierci ojca, kiedy to musiał przejąć opiekę i wsparcie finansowe rodziny. Za radą Giovanniego Lanfranco Rosa przeniósł się do Rzymu. Po powrocie do Neapolu zaczął eksplorować upiorne krajobrazy w swoich pracach malarskich. Chociaż malował w bardzo klasycznym stylu, wybrane przez niego tematy były często znacznie bardziej pomysłowe niż zwykle w jego czasach. Obraz ten przedstawia scenę z biografii św. Antoniego Atanazego, w której został zaatakowany przez demony na egipskiej pustyni. Portret autorstwa Rosy przedstawiający demony jest szczególnie przerażający w swojej formie.


Johann Heinrich Füssli , „Nocna mara” lub „Koszmar nocny”

Mroczna sztuka

Johann Heinrich Füssli urodził się i dorastał w Szwajcarii, dopóki nie został zmuszony do ucieczki przed mściwą i skorumpowaną rodziną; zwiedził Niemcy, zanim wylądował w Anglii, gdzie spędził większość swojego życia. Ojciec artysty, Johann Caspar Füssli, był portrecistą i pejzażystą. Johann słynął z nadprzyrodzonej wyobraźni; choć maluje w stylu zgodnym z romantyzmem, jego obrazy inspirowane są zjawiskami paranormalnymi. „Koszmar nocny” przedstawia śniącą kobietę i treść jej koszmaru. Artysta przedstawił postać śpiącej kobiety spoczywającej na łożu w ciemnej sypialni. Na piersi dziewczyny siedzi stwór wpatrujący się w oczy widza, a zza purpurowej zasłony wyłania się łeb konia z wyłupiastymi oczami. Świat fantastyczny i świat realny przenikają się nawzajem. Ciemna kolorystyka dopełnia mroczny nastrój. Obraz wystawiono po raz pierwszy w Royal Academy w 1783 roku. Od 1955 roku obraz jest własnością Detroit Institute of Arts.


Edvard Munch, „Krzyk”

Mroczna sztuka

Edvard Munch był malarzem i grafikiem, którego inspiracją były tematy psychologiczne i ekspresjonizm. Był wychowywany przez ciotkę i głęboko wierzącego ojca. Munch cierpiał na zły stan zdrowia przez całe dzieciństwo i zaczął malować, aby złagodzić nudę, siedząc w domu. Udręczona twarz na obrazie „Krzyk” stała się jednym z najbardziej ikonicznych motywów sztuki, postrzeganego jako symbol niepokoju o ludzką kondycję. Obrazowi nadawano też tytuł „Płacz”. Krajobraz w tle przedstawia fiord w pobliżu Oslo, widoczny ze wzgórza Ekeberg. Munch namalował w latach 1892-1895 cztery obrazy pod tytułem „Krzyk”, stosując różne techniki malarskie. Skład materiałowy wersji malowanej z 1893 roku zbadano w 2010 roku. Analiza pigmentów wykazała użycie m.in. żółci kadmowej, cynobru, ultramaryny i viridianu. „Krzyk” był celem wielu kradzieży i prób kradzieży. Kradzieże te poniosły pewne szkody. 2 maja 2012 dom aukcyjny Sotheby's sprzedał jedną z wersji obrazu za 119 922 500 dolarów. Sprzedawcą był Petter Olsen, norweski biznesmen, którego ojciec był sąsiadem i przyjacielem Muncha. Nabywca, który chciał pozostać anonimowy, wylicytował dzieło telefonicznie. „Krzyk” Edvarda Muncha jest uważany za arcydzieło ekspresjonizmu.


Adolf Hirémy-Hirschl , „Seaside Cemetery”

Mroczna sztuka


Seaside Cemetery to symboliczny obraz olejny na płótnie stworzony przez Adolfa Hirémy-Hirschla w 1897 roku. Znajduje się w Muzeum Sztuki w Dallas w Stanach Zjednoczonych. Choć pozbawiony postaci, ten mroczny i nastrojowy pejzaż stanowi wyraźny komentarz na temat relacji między naturą a ludzkością. Uderzające fale i zaciekły wiatr osaczają przybrzeżny cmentarz i jego kruche nagrobki, stawiając znikomość ludzkiego życia i śmierci naprzeciw surowej mocy natury. Węgier z urodzenia, Adolf Hiremy-Hirschl kształcił się w Wiedniu. Choć artysta był rówieśnikiem Gustava Klimta, jego podejście do malarstwa było bardziej tradycyjne i narracyjne. „Seaside Cemetery” pokazuje jednak jego wrażliwość na wartość emocjonalną dzieła, która była cechą charakterystyczną końca XIX wieku.


Vincent van Gogh, „Czaszka z palącym się papierosem”

Mroczna sztuka


Dokładne znaczenie „Czaszki z palącym się papierosem” nie jest pewne, istnieją różne interpretacje obrazu. Niektórzy sugerują, że obraz był studium pochodzącym z jednej z lekcji anatomii van Gogha, kiedy był w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii i namalował go, by ośmieszyć instytucję akademicką. Inni sugerują, że mogło to być „Memento Mori” i mogło być spowodowane śmiercią jego ojca. Namalowany został najprawdopodobniej zimą 1885–1886. Jest bez wątpienia jednym z najbardziej makabrycznych obrazów van Gogha, a zarazem jedną z jego najbardziej wyróżniających się prac.


Frida Kahlo, „Dziewczyna z maską Śmierci”

Mroczna sztuka


W 1938 roku Frida Kahlo namalowała dwa podobne obrazy o tej samej tematyce. Ten obraz przedstawiał małą dziewczynkę, którą uważa się za samą Fridę w wieku czterech lat, noszącą maskę z czaszką. Ten rodzaj maski jest tradycją na corocznym meksykańskim festiwalu „Dzień Zmarłych”, gdzie zamiast opłakiwania świętuje się śmierć. Dziewczynka trzyma w dłoniach żółty kwiat, przypominający kwiat tagete, który Meksykanie nakładają na groby podczas wspomnianego wcześniej festiwalu. Stoi sama na pustym, rozległym polu pod ponurym niebem. U jej stóp znajduje się rzeźbiona drewniana maska tygrysa. Obie maski wydają się nieodpowiednie dla niewinnej małej dziewczynki i są symbolami lub wskazówką dla okrucieństwa jej przeznaczenia. Pierwotnie obraz został podarowany aktorce Dolores del Rio w prezencie. Później został nabyty przez prywatnego kolekcjonera w Monterey w Kalifornii.


Emil Nolde, „Mask Still life III”

Mroczna sztuka

Emil Nolde był niemiecko-duńskim artystą, który praktykował ekspresjonizm. Był jednym z pierwszych artystów, który zaczął eksperymentować z kolorem w oleju i akwareli, a obecnie znany jest z częstego używania żółci i czerwieni wraz z ekspresyjnym malowaniem pędzlem. Pracował w branżach kreatywnych przez całą swoją wczesną dorosłość, do zostania artystą zaczął dążyć dopiero po trzydziestce. Ten obraz jest to studium masek w Muzeum Berlińskim. Olśniewające kolory i śmiałe pociągnięcia pędzla sprawiają, że „Mask Still life III” staje się makabrycznym i niemal surrealistycznym obrazem.


Shawn Coss, „Generalized Anxiety Disorder”

Mroczna sztuka


Shawn Coss jest niesamowitym artystą z Ohio, który specjalizuje się w mrocznej sztuce. Największą popularnością cieszy się jego seria komiksów internetowych Cyanide & Happiness. W 2016 roku wykorzystał popularne wyzwanie Inktober do stworzenia serii rysunków przedstawiających chorobę psychiczną, Inktober Illness. Wszystkie rysunki przypominają kosmitów-humanoidów, które ucieleśniają objawy każdej choroby psychicznej, którą przedstawiają. Przerażające w nich jest to, jak realne są w swoich portretach.

Zdjęcia: Wikipedia, British Museum

31/10/2022

Malarstwo współczesne

keyboard_arrow_up