Francisco Goya, "Saturn pożerający własne dzieci"
Goya
uważany jest jednocześnie za ostatniego ze starych mistrzów i
pierwszego ze współczesnych. Za życia odnosił wielkie sukcesy
jako hiszpański malarz i grafik romantyczny. Dzieło należy do
cyklu 14 czarnych obrazów – malowideł wykonanych przez Goyę na
ścianach jego domu nazywanego Domem Głuchego w latach 1819–1823.
Dopiero około stu lat później nazwano je czarnymi obrazami, ze
względu na dominującą paletę barw ich pesymistyczny wydźwięk.
Obecnie znajdują się w zbiorach Muzeum Prado. O motywie boga
Saturna Goya myślał już ponad 20 lat wcześniej, robiąc szkic,
który przechowywany jest także w Muzeum Prado. Wyrażają one jego
lęk przed starością i samotnością, są również satyrą rodzaju
ludzkiego i państwa hiszpańskiego. Saturn, podobnie jak grecki
Kronos, pożerał potomków zaraz po urodzeniu. Na obrazie został
przedstawiony bóg w trakcie pożerania swojego potomka, ciało syna,
pozbawione jest już głowy i ramienia. Saturn spogląda wprost na
widza, obłąkanym spojrzeniem. Postać wypełnia niemal całą
przestrzeń obrazu, co pogłębia nastrój grozy.
Salvator
Rosa, „Kuszenie św. Antoniego”
Salvator
Rosa był włoskim artystą barokowym. Studiował sztukę u krewnych
aż do śmierci ojca, kiedy to musiał przejąć opiekę i wsparcie
finansowe rodziny. Za radą Giovanniego Lanfranco Rosa przeniósł
się do Rzymu. Po powrocie do Neapolu zaczął eksplorować upiorne
krajobrazy w swoich pracach malarskich. Chociaż malował w bardzo
klasycznym stylu, wybrane przez niego tematy były często znacznie
bardziej pomysłowe niż zwykle w jego czasach. Obraz ten przedstawia
scenę z biografii św. Antoniego Atanazego, w której został
zaatakowany przez demony na egipskiej pustyni. Portret autorstwa Rosy
przedstawiający demony jest szczególnie przerażający w swojej
formie.
Johann
Heinrich Füssli , „Nocna mara” lub „Koszmar nocny”
Johann
Heinrich Füssli urodził się i dorastał w Szwajcarii, dopóki nie
został zmuszony do ucieczki przed mściwą i skorumpowaną rodziną;
zwiedził Niemcy, zanim wylądował w Anglii, gdzie spędził
większość swojego życia. Ojciec artysty, Johann Caspar Füssli,
był portrecistą i pejzażystą. Johann słynął z nadprzyrodzonej
wyobraźni; choć maluje w stylu zgodnym z romantyzmem, jego obrazy
inspirowane są zjawiskami paranormalnymi. „Koszmar nocny”
przedstawia śniącą kobietę i treść jej koszmaru. Artysta
przedstawił postać śpiącej kobiety spoczywającej na łożu w
ciemnej sypialni. Na piersi dziewczyny siedzi stwór wpatrujący się
w oczy widza, a zza purpurowej zasłony wyłania się łeb konia z
wyłupiastymi oczami. Świat fantastyczny i świat realny przenikają
się nawzajem. Ciemna kolorystyka dopełnia mroczny nastrój. Obraz
wystawiono po raz pierwszy w Royal Academy w 1783 roku. Od 1955 roku
obraz jest własnością Detroit Institute of Arts.
Edvard
Munch, „Krzyk”
Edvard
Munch był malarzem i grafikiem, którego inspiracją były tematy
psychologiczne i ekspresjonizm. Był wychowywany przez ciotkę i
głęboko wierzącego ojca. Munch cierpiał na zły stan zdrowia
przez całe dzieciństwo i zaczął malować, aby złagodzić nudę,
siedząc w domu. Udręczona twarz na obrazie „Krzyk” stała się
jednym z najbardziej ikonicznych motywów sztuki, postrzeganego jako
symbol niepokoju o ludzką kondycję. Obrazowi nadawano też tytuł
„Płacz”. Krajobraz w tle przedstawia fiord w pobliżu Oslo,
widoczny ze wzgórza Ekeberg. Munch namalował w latach 1892-1895
cztery obrazy pod tytułem „Krzyk”, stosując różne techniki
malarskie. Skład materiałowy wersji malowanej z 1893 roku zbadano w
2010 roku. Analiza pigmentów wykazała użycie m.in. żółci
kadmowej, cynobru, ultramaryny i viridianu. „Krzyk” był celem
wielu kradzieży i prób kradzieży. Kradzieże te poniosły pewne
szkody. 2 maja 2012 dom aukcyjny Sotheby's sprzedał jedną z wersji
obrazu za 119 922 500 dolarów. Sprzedawcą był Petter Olsen,
norweski biznesmen, którego ojciec był sąsiadem i przyjacielem
Muncha. Nabywca, który chciał pozostać anonimowy, wylicytował
dzieło telefonicznie. „Krzyk” Edvarda Muncha jest uważany za
arcydzieło ekspresjonizmu.
Adolf
Hirémy-Hirschl , „Seaside Cemetery”
Seaside
Cemetery to symboliczny obraz olejny na płótnie stworzony przez
Adolfa Hirémy-Hirschla w 1897 roku. Znajduje się w Muzeum Sztuki w
Dallas w Stanach Zjednoczonych. Choć pozbawiony postaci, ten mroczny
i nastrojowy pejzaż stanowi wyraźny komentarz na temat relacji
między naturą a ludzkością. Uderzające fale i zaciekły wiatr
osaczają przybrzeżny cmentarz i jego kruche nagrobki, stawiając
znikomość ludzkiego życia i śmierci naprzeciw surowej mocy
natury. Węgier z urodzenia, Adolf Hiremy-Hirschl kształcił się w
Wiedniu. Choć artysta był rówieśnikiem Gustava Klimta, jego
podejście do malarstwa było bardziej tradycyjne i narracyjne.
„Seaside Cemetery” pokazuje jednak jego wrażliwość na wartość
emocjonalną dzieła, która była cechą charakterystyczną końca
XIX wieku.
Vincent
van Gogh, „Czaszka z palącym się papierosem”
Dokładne
znaczenie „Czaszki z palącym się papierosem” nie jest pewne,
istnieją różne interpretacje obrazu. Niektórzy sugerują, że
obraz był studium pochodzącym z jednej z lekcji anatomii van Gogha,
kiedy był w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii i
namalował go, by ośmieszyć instytucję akademicką. Inni sugerują,
że mogło to być „Memento Mori” i mogło być spowodowane
śmiercią jego ojca. Namalowany został najprawdopodobniej zimą
1885–1886. Jest bez wątpienia jednym z najbardziej makabrycznych
obrazów van Gogha, a zarazem jedną z jego najbardziej
wyróżniających się prac.
Frida
Kahlo, „Dziewczyna z maską Śmierci”
W
1938 roku Frida Kahlo namalowała dwa podobne obrazy o tej samej
tematyce. Ten obraz przedstawiał małą dziewczynkę, którą uważa
się za samą Fridę w wieku czterech lat, noszącą maskę z
czaszką. Ten rodzaj maski jest tradycją na corocznym meksykańskim
festiwalu „Dzień Zmarłych”, gdzie zamiast opłakiwania świętuje
się śmierć. Dziewczynka trzyma w dłoniach żółty kwiat,
przypominający kwiat tagete, który Meksykanie nakładają na groby
podczas wspomnianego wcześniej festiwalu. Stoi sama na pustym,
rozległym polu pod ponurym niebem. U jej stóp znajduje się
rzeźbiona drewniana maska tygrysa. Obie maski wydają się
nieodpowiednie dla niewinnej małej dziewczynki i są symbolami lub
wskazówką dla okrucieństwa jej przeznaczenia. Pierwotnie obraz
został podarowany aktorce Dolores del Rio w prezencie. Później
został nabyty przez prywatnego kolekcjonera w Monterey w Kalifornii.
Emil
Nolde, „Mask Still life III”
Emil
Nolde był niemiecko-duńskim artystą, który praktykował
ekspresjonizm. Był jednym z pierwszych artystów, który zaczął
eksperymentować z kolorem w oleju i akwareli, a obecnie znany jest z
częstego używania żółci i czerwieni wraz z ekspresyjnym
malowaniem pędzlem. Pracował w branżach kreatywnych przez całą
swoją wczesną dorosłość, do zostania artystą zaczął dążyć
dopiero po trzydziestce. Ten obraz jest to studium masek w Muzeum
Berlińskim. Olśniewające kolory i śmiałe pociągnięcia pędzla
sprawiają, że „Mask Still life III” staje się makabrycznym i
niemal surrealistycznym obrazem.
Shawn
Coss, „Generalized Anxiety Disorder”
Shawn Coss jest niesamowitym artystą z Ohio, który specjalizuje się w mrocznej sztuce. Największą popularnością cieszy się jego seria komiksów internetowych Cyanide & Happiness. W 2016 roku wykorzystał popularne wyzwanie Inktober do stworzenia serii rysunków przedstawiających chorobę psychiczną, Inktober Illness. Wszystkie rysunki przypominają kosmitów-humanoidów, które ucieleśniają objawy każdej choroby psychicznej, którą przedstawiają. Przerażające w nich jest to, jak realne są w swoich portretach.
Zdjęcia: Wikipedia, British Museum