Paul Klee
urodził się 18 grudnia 1879, był urodzonym w Szwajcarii niemieckim
artystą. Na jego wysoce indywidualny styl wpłynęły ruchy w
sztuce, które obejmowały ekspresjonizm, kubizm i surrealizm. Klee
był urodzonym rysownikiem, który eksperymentował z teorią kolorów
i ostatecznie dogłębnie ją zbadał, obszernie o niej pisząc.
Pochodził z muzykalnej rodziny – jego ojciec Hans Klee był
nauczycielem muzyki w seminarium nauczycielskim koło Berna. We
wczesnych latach Paul chciał zostać muzykiem, ale ostatecznie
rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Jako
muzyk grał i czuł się emocjonalnie związany z tradycyjnymi
dziełami XVIII i XIX wieku, ale jako artysta pragnął wolności
eksplorowania radykalnych idei i stylów. W wieku szesnastu lat
rysunki krajobrazowe Klee świadczyły już o zaawansowanych
umiejętnościach artysty. Po podróży do Włoch, a następnie znów
do Berna, osiadł w Monachium, gdzie poznał takich artystów jak
Wassily Kandinsky i Franz Marc. Wkrótce przyłączył się do
ugrupowania Der Blaue Reiter. Klee stał się w ciągu kilku miesięcy
jednym z najważniejszych i niezależnych członków Blaue Reiter,
ale nie był jeszcze w pełni zintegrowany. Pierwsza wystawa Blaue
Reitera miała miejsce od 18 grudnia 1911 do 1 stycznia 1912 w
Moderne Galerie Heinrich Thannhauser w Monachium. Klee nie był na
niej obecny, ale na drugiej wystawie, która miała miejsce od 12
lutego do 18 marca 1912 roku w Galerie Goltz, pokazano 17 jego
grafik.
My Room (German: Meine Bude), 1896. Pen and ink wash, 120 by 190 mm (4+3⁄4 by 7+1⁄2 in)
W
Bernie poznał też bawarską pianistkę Lily Stumpf, z którą się
ożenił; mieli jednego syna. Mieszkali na przedmieściach Monachium
i podczas gdy ona udzielała lekcji gry na fortepianie i okazjonalnie
występowała, on zajmował się domem i sztuką. Jego próba
zostania ilustratorem czasopism nie powiodła się. Dzieło
artystyczne Klee rozwijało się powoli przez następne pięć lat,
częściowo z powodu konieczności dzielenia czasu na sprawy domowe,
a częściowo z powodu próby znalezienia nowego podejścia do swojej
sztuki. W 1910 roku miał swoją pierwszą indywidualną wystawę w
Bernie, która następnie odwiedziła trzy szwajcarskie miasta.
W
październiku 1920 roku Walter Gropius powołał Paula Klee na
stanowisko profesora w Państwowej Szkole Bauhaus w Weimarze. Zajęcia
ze studentami składały się z przedpołudniowych wykładów z
teorii formy i wzornictwa oraz z popołudniowych ćwiczeń
praktycznych. Klee objął warsztaty introligatorskie, następnie
kierował pracownią witraży. Podczas pracy pedagogicznej w
Bauhausie Klee starał się połączyć modernistyczny indywidualizm
i tradycyjną koncepcję geniuszu z pozornym kolektywizmem artystów.
W owym czasie ważną rolę w nauczaniu prowadzonym przez Klee
odegrał termin „napięcie”. Artysta sformułował wokół niego
nową energetyczną koncepcję konstrukcji.
Flower Myth (Blumenmythos) 1918
Klee
tworzył przy użyciu farb olejnych, akwareli, tuszu. Często mieszał
różne techniki w jednej pracy. Jego prace, zazwyczaj niewielkich
rozmiarów, odwołują się do poezji, muzyki (elementy notacji
muzycznej) i snów. Późniejsze dzieła składają się z pajęczyn
„hieroglificznych” znaków. Jego malarstwo to przede wszystkim
geometryzujące sprowadzenie przedstawienia do symbolu, rytmu i
znaku. Bardziej znane prace artysty to „Południowe ogrody”
(1919), „Ad Parnassum” (1932), „Uścisk” (1939). Jest także
autorem akwareli „Angelus Novus”, znanej jako inspiracja
twórczości Waltera Benjamina.
Paul Klee w 1926 roku
W
1935 roku, 2 lata po przeprowadzce do Szwajcarii, u Klee rozwinęła
się twardzina skóry, choroba autoimmunologiczna powodująca
stwardnienie tkanki łącznej. Znosił ból, który wydaje się
odzwierciedlać w jego ostatnich dziełach sztuki. W ostatniej
najbardziej intensywnej fazie twórczości jego rysunkowy, lapidarny
styl, oparty na linearnych elementach formalnych, jeszcze przez wiele
lat po śmierci artysty wprawiał w zdumienie wielu zwolenników jego
sztuki. Być może były to skutki przebytego parę lat wcześniej
kryzysu twórczego. Zmarł w Muralto w Locarno w Szwajcarii 29
czerwca 1940 roku, nie uzyskawszy obywatelstwa szwajcarskiego, pomimo
narodzin w tym kraju. Muzeum jego imienia powstało w Bernie według
projektu włoskiego architekta Renzo Piano. Otwarte w czerwcu 2005
roku gromadzi kolekcję 4000 prac Paula Klee, w tym 200 jednocześnie
udostępnianych zwiedzającym.
Zdjęcia: Wikipedia