Dzieciństwo
i młodość
Wojciech
malował i rysował od dzieciństwa. Pochodził z zamożnej rodziny.
Był synem Konrada i Wandy z Chachłowskich. Ojciec był wziętym
przedsiębiorcą handlującym metalami nieżelaznymi. W zamiłowaniach
artystycznych wspierała malarza matka, pianistka i poetka.
Pochodziła z Krakowa. Ukończyła Konserwatorium Muzyczne jako
pianistka w klasie prof. Lalewicza. Fangorowie mieszkali w Warszawie
a od końca lat 20. w willi w podwarszawskim Klarysewie. Tam młody
Wojciech rozwijał także swoją drugą pasję - astronomię. W 1933
roku matka artysty zaniosła zbierane przez siebie rysunki syna
Tadeuszowi Pruszkowskiemu, rektorowi Akademii Sztuk Pięknych w
Warszawie. Po prywatnych studiach u Felicjana Kowarskiego i Tadeusza
Pruszkowskiego otrzymał w 1946 roku zaocznie dyplom w Akademii Sztuk
Pięknych w Warszawie. Na początku lat 40. Fangor poznał swoją
pierwszą żonę, Krystynę Machnicką, z którą zostali wspólnie
wywiezieni przez Niemców do obozu przymusowej pracy niedaleko frontu
wschodniego. Po wypuszczeniu zamieszkali w Klarysewie. W 1945 roku
urodził się syn pary, Roman, późniejszy astrofizyk.
Wystawa prac Wojciecha Fangora w "Elektrowni" w Radomiu
Twórczość
i socrealizmWojciech
Fangor zadebiutował w 1949 roku wystawą kubizujących pejzaży i
portretów. W tym samym czasie artysta uprawiał już malarstwo
socrealistyczne. Polityką zainteresował się podobno przez
przypadek, przygotował dla KC projekt bilbordów, a za sowite
wynagrodzenie kupił mieszkanie w Warszawie. Przyczyniło się to do
zwolnienia ojca artysty z więzienia. Konrad Fangor został
zaaresztowany pod zarzutem sabotażu gospodarczego i skazany
początkowo na karę śmierci następnie zamienioną na dożywocie.
Najbardziej znane prace artysty z tego okresu to „Matka Koreanka”
oraz „Postaci”. Angażował się także w tworzeniu plakatów
propagandowych i plakatów filmowych. Afisz do „Murów Malapagi”
z 1953 roku do dziś uznawany jest za przełomowy w dziejach Polskiej
Szkoły Plakatu. W roku tym odszedł od socrealizmu, zaczął
eksperymentować z działaniami w przestrzeni i abstrakcją. W 1958
roku stworzył pierwszą instalację przestrzenną – „Studium
przestrzeni" pokazaną w Salonie Nowej Kultury w Warszawie.
Praca określona została jako pierwszy światowy environment. W
latach 1953–1961 był docentem Akademii Sztuk Pięknych w
Warszawie.
Dworzec Wileński
Pobyt
w USA i powrót do PolskiPonad
30-letni pobyt w USA rozpoczęty w 1966 roku był kluczowym okresem w
twórczości Wojciecha Fangora. Powstały wówczas najbardziej
rozpoznawalne dzieła artysty z charakterystycznymi motywami kół i
fal. W latach 70. artysta porzucił na chwilę abstrakcję, by
powrócić do malarstwa realistycznego – stworzył liczne portrety
zwłaszcza kobiet, cykle inspirowane kulturą masową (tzw. Obrazy
telewizyjne) czy serię „Krzesła”. W 1970 roku, jako jedyny
dotychczas polski artysta, miał indywidualną wystawę w Muzeum
Guggenheima w Nowym Jorku. W Stanach realizował też swoje inne
pasje. Na farmie w Summit zbudował własnoręcznie obserwatorium
astronomiczne. Do Polski powrócił w 1999 roku, mając blisko 80
lat. Wraz z drugą żoną, Magdaleną Shummer – Fangor mieszkał
około 60 km od Warszawy, we wsi Błędów. W 2007 roku zaprojektował
wystrój 7 stacji II linii warszawskiego metra, symbolicznie
nawiązując do własnych realizacji w przestrzeni miejskiej stolicy
w latach 60. Zmarł 25 października 2015 w Warszawie. 3 listopada
został pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na
Powązkach. Na rynku sztuki prace Wojciecha Fangora cieszą się
wielkim zainteresowaniem kolekcjonerów, często osiągając rekordy
sprzedaży.
Zdjęcia: Wikipedia