Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Mistrz weduty

Bernardo Bellotto urodził się 20 maja 1722 roku w Wenecji, zmarł 17 listopada 1780 roku w Warszawie. Malarstwa uczył się w pracowni swojego wuja Canala, również zwanego Canalettem. Canaletto to funkcjonujący od średniowiecza przydomek szlacheckiego rodu da Canal. Nim przybył do Polski, działał w Wenecji i innych włoskich miastach, potem w Wiedniu, Dreźnie, Monachium i Pirnie, gdzie zasłynął jako malarz wedut.


Mistrz weduty
"Elekcja Stanisława Augusta", 1764


Wedutyzm

Weduta oznacza „co widać”, dlatego „jak widzimy go” oraz widok, panorama. Wedutyzm wiąże się z XVIII w. oraz z Wenecją, wyróżniamy dwa rodzaje wedut: weduta realistyczna (obiektywna) oraz veduta ideata¸ weduta wymyślona (fantazyjna). Sztuka weduty oparta jest na praktycznych i geometrycznych pojęciach perspektywy. Weduta realistyczna polega na jak najwierniejszym przedstawieniu rzeczywistości. Natomiast veduta ideata jest wyidealizowaną wedutą nawiązującą do rzeczywistego pejzażu, który jednak zostaje „udoskonalony” poprzez dodanie budynków z innych części np. miasta albo całkowicie fikcyjnych elementów architektonicznych. Z tym rodzajem weduty związane jest pojęcie capriccio, czyli kaprys architektoniczny – pejzaż, na którym istniejące budowle występują w fantazyjnym zestawieniu, często razem z budowlami wymyślonymi przez artystę lub w całości będącymi tworem jego wyobraźni. Za twórcę weduty perspektywicznej uchodzi Gaspar van Wittel (Vanvitelli), malarz holenderski działający we Włoszech. Wenecja jest uważana za stolicę malarzy wedutowych, choć realistyczne przedstawienie krajobrazu jest specjalnością malarzy flamandzkich. Jedną z najbardziej znanych wedut jest „Widok na Delft” autorstwa Johannesa Vermeera. Wybitnym polskim wedutystą był Marcin Zaleski.

Wczesne lata

Bernardo Bellotto w 1735 roku mając zaledwie 14 lat, trafił do warsztatu starszego Canaletta, do którego 6 lat później trafi również jego młodszy brat, 16-letni Pietro, również malarz. Pietro niecały rok później opuścił rodzinny dom i zaczął podróżować po Europie. W 1746 roku w Genui poznał swoją żonę, ostatecznie osiedlił się w Tuluzie, gdzie pracował w miejscowej Akademii Królewskiej. Przeżył swojego brata o ćwierć wieku i zmarł w 1805 roku. Bernardo Bellotto w 1738 roku w wieku 16 lat, wstąpił do cechu malarzy i kolejne cztery lata spędził na malowaniu oraz rysowaniu. Do 1742 roku przypisuje się mu stworzenie ok. 20 wedut oraz 300 z zachowanych 564 rysunków.


Mistrz weduty
Bernardo Bellotto, "Autoportret"

W Polsce

Na krótko wyjechał do Wiednia, a po powrocie do Drezna został zatrudniony na Akademii, aby nauczać perspektywy. Miał również udać się na dwór Katarzyny II, jednak nigdy tam nie dotarł. Droga prowadziła przez Warszawę, gdzie Stanisław August Poniatowski zaproponował mu posadę nadwornego malarza. Od 1768 roku był malarzem nadwornym. Pracował początkowo przy dekoracji malarskiej Zamku Ujazdowskiego, natomiast głównym warszawskim dziełem Bellotta jest, wykonany na zamówienie królewskie, cykl 26 wedut z widokami miasta powstałych w latach 1770-80, do Zamku Królewskiego w Warszawie, do specjalnie nań przeznaczonej sali zwanej salą Prospektową (później salą Canaletta). Do naszych czasów zachowały się 24 obrazy, 22 z nich znajdują się w Zamku Królewskim. Bellotto był także autorem dwóch scen historycznych. Dla króla namalował ogromną kompozycję przedstawiającą "Elekcję Stanisława Augusta" (oryginał z 1776 w Muzeum Narodowym w Poznaniu; replika z 1778 w Zamku Królewskim w Warszawie), a dla Józefa Ossolińskiego "Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1633" (1779, Muzeum Narodowe we Wrocławiu).
Bernardo Bellotto został pochowany w podziemiach kościoła Przemienienia Pańskiego w Warszawie lub na cmentarzu przykościelnym, istniejącym do połowy XIX wieku; jego grób nie zachował się.

Wystawa na Zamku Królewskim

Do 8 stycznia 2023 roku na Zamku Królewskim w Warszawie można oglądać wystawę „Bernardo Bellotto. W 300. rocznice urodzin malarza”. Jak czytamy na stronie muzeum „Na wystawie znajdują się obrazy, grafiki i rysunki najbardziej charakterystyczne dla poszczególnych okresów twórczości Canaletta. Pierwszą ich część stanowią prace z czasu młodości spędzonej w Wenecji i z okresu podróży do innych miast włoskich: Florencji, Mediolanu, Rzymu, Werony. Druga poświęcona jest pobytowi artysty w Dreźnie, gdzie pracował dla dworu Wettinów ponad dwadzieścia lat – z przerwą, kiedy po wybuchu wojny siedmioletniej w Europie musiał szukać zatrudnienia w Wiedniu i Monachium. Ostatni okres życia i twórczości malarza przypadł na Warszawę, gdzie artysta pracował dla króla Stanisława Augusta i przedstawicieli arystokracji”. Wystawie towarzyszy obszerny naukowy katalog zawierający eseje przygotowane przez najlepszych znawców twórczości Bellotta. Zachęcamy do odwiedzenia wystawy, która ma dużą frekwencję wśród zwiedzających.


Zdjęcia: Wikipedia

21/12/2022

Malarstwo dawne

keyboard_arrow_up